MELLÉKLETEK
335/2005. (XII. 29.) Kormányrendelet előírásai,
1.Az iratkezelési szabályzatban foglaltak végrehajtásáért, a szervezeti, működési és ügyrendi szabályok, az alkalmazott informatikai eszközök és eljárások, valamint az irattári tervek és iratkezelési előírások folyamatos összhangjáért, az iratok szakszerű és biztonságos megőrzésére alkalmas irattár kialakításáért és működtetéséért, továbbá az iratkezeléshez szükséges egyéb tárgyi, technikai és személyi feltételek biztosításáért az óvodaigazgató a felelős.
1, A kiadvány középső részében a következőket kell feltüntetni:
2, Estelegesen az intézmény logója
3, A kiadvány baloldali részében a következőket kell feltüntetni:
4, A kiadvány jobboldali részében a következőket kell feltüntetni:
A keltezés alatt a kiadványozó nevét kell szerepeltetni. Az aláírás mellet intézmény körbélyegzőjével hitelesíteni szükséges -kivétel ez alól az elektronikus bélyegzővel ellátott kiadványok).
7. A telephelyi intézménynek minden olyan iratot, levelet a telephelyen is iktatni kell, amely tovább küldésre kerül a székhely intézményeb. Az irat bal oldali sarkán kell feltüntetni az iktatás. Az iktatás iktatókönyvben, vagy iktatási programmal történhet.
Nem kell iktatni, de jogszabályban meghatározott esetekben nyilván kell tartani:
Az iratok selejtezését a nevelési-oktatási intézmény óvodaigazgató rendeli el és ellenőrzi.
Az iratokkal és az azok kezeléséhez alkalmazott elektronikus adathordozókkal kapcsolatban minden esetben rendelkezni kell a szükséges védelmi intézkedésekről, beleértve a vírusvédelmet és a kéretlen elektronikus üzenetek elleni védekezést is. Biztosítani kell az illetéktelen hozzáférés megakadályozását mind a papíralapú, mind az elektronikus adathordozó esetében.
A nevelési-oktatási intézmény által használt nyomtatvány lehet
12. Az óvoda által használt kötelező nyomtatványok
13. Bélyegző használata, aláírási jogok
- A körbélyegzőt az óvoda igazgatója használhatja.
- Hivatalos iratokon aláírási joggal az óvoda igazgató rendelkezik.
- A hosszúbélyegzőt: az igazgató, az igazgatóhelyettesek, a magasabb vezetők, az intézményi titkár és az óvodapedagógusok használhatják.
A bélyegzőket az irodákban elzárva kell tartani
Bélyegző lenyomatok:
Körbélyegző:
IRATTÁRI TERV
Az Irattári terv, az Iratkezelési és kiadmányozási szabályzat kötelező mellékletét képezi.
Az irattári terv szerkezetét és rendszerét a címmel ellátott irattári tételek csoportosításával, továbbá az anyagok között meglévő tartalmi összefüggések alapján elvégzett rendszerezéssel kell kialakítani.
Az anyagok között meglévő tartalmi összefüggések alapján elvégzett rendszerezés eredményeként az irattári tételeket különböző főcsoportokba, azon belül pedig csoportokba és alcsoportokba kell besorolni.
A tárgykörök megnevezését, az iratokon feltüntetni nem szükséges, csak az iktatási számát. Az irattárolásnál az alábbi dokumentumok (az óvodaigazgató saját hatáskörben dönthet további, fel nem sorolt tartalmú iratok tárolásáról is) és tárolási időtartalmat kell figyelembe venni:
Irattári |
Ügykör megnevezése |
Őrzési idő (év) |
Vezetési, igazgatási és személyi ügyek |
||
1. |
Intézménylétesítés, -átszervezés, -fejlesztés |
nem selejtezhető |
2. |
Iktatókönyvek, iratselejtezési jegyzőkönyvek |
nem selejtezhető |
3. |
Személyzeti, bér- és munkaügy |
50 |
4. |
Munkavédelem, tűzvédelem, balesetvédelem, |
10 |
5. |
Fenntartói irányítás |
10 |
6. * |
Szakmai ellenőrzés |
20 |
7. |
Megállapodások, bírósági, államigazgatási ügyek |
10 |
8. |
Belső szabályzatok |
10 |
9. |
Polgári védelem |
10 |
10. |
Munkatervek, jelentések, |
5 |
11. |
Panaszügyek |
5 |
Nevelési-oktatási ügyek |
||
12. |
Nevelési-oktatási kísérletek, újítások |
10 |
13. |
Törzslapok, póttörzslapok, beírási naplók |
nem selejtezhető |
14. |
Felvétel, átvétel |
20 |
15. |
Kártérítési ügyek |
5 |
16. |
Naplók |
5 |
18. |
Pedagógiai szakszolgálat |
5 |
19. |
Szülői munkaközösségműködése |
5 |
20. |
Szaktanácsadói, szakértői vélemények, javaslatok és ajánlások |
5 |
21. |
Gyakorlati képzés szervezése |
5 |
24. |
Gyermek- és ifjúságvédelem |
3 |
Gazdasági ügyek |
||
27. |
Ingatlan-nyilvántartás, -kezelés, -fenntartás, határidő nélküli épülettervrajzok, helyszínrajzok, használatbavételi engedélyek |
|
28. |
Társadalombiztosítás |
50 |
29. |
Leltár, állóeszköz-nyilvántartás, vagyonnyilvántartás, selejtezés |
10 |
30. |
Éves költségvetés, költségvetési beszámolók, könyvelési bizonylatok |
5 |
32. |
A gyermekek, tanulók ellátása, juttatásai, térítési díjak |
5 |
33. |
Szakértői bizottság szakértői véleménye |
20 |
34. * |
Költségvetési támogatási dokumentumok |
5 |
ELEKTRONIKUS ÚTON ELŐÁLLÍTOTT PAPÍRALAPÚ NYOMTATVÁNYOK
1.Az elektronikusan előállított, hitelesített és tárolt dokumentumok kezelési rendje
Óvodánk az oktatási ágazat irányítási rendszerével a Közoktatási Információs Rendszer (KIR) révén tartott elektronikus kapcsolatban elektronikusan előállított, hitelesített és tárolt dokumentumrendszert alkalmaz a 229/2012. (VIII. 28.) kormányrendelet előírásainak megfelelően. A rendszerben alkalmazott fokozott biztonságú elektronikus aláírást az óvodavezető alkalmazhatja a dokumentumok hitelesítésére. Az elektronikus rendszer használata során ki kell nyomtatni és az irattárban kell elhelyezni az alábbi dokumentumok papíralapú másolatát:
· Intézménytörzsre vonatkozó adatok módosítása
· Alkalmazottakra vonatkozó adatbejelentések
· Óvodai jogviszonyra vonatkozó bejelentések
· OSAP-jelentés
· Alkalmazottak és gyermekek listája KIR (október 1-jei állapot)
Az elektronikus úton előállított fenti dokumentumokat az intézmény pecsétjével és az óvodaigazgató aláírásával hitelesített formában kell tárolni.
Az egyéb elektronikusan megküldött adatok írásbeli tárolása és hitelesítése nem szükséges. A dokumentumokat a KIR alrendszerében, továbbá elektronikus adathordozón lementett formában tároljuk. Az adatokhoz kizárólag az óvodaigazgató által felhatalmazott óvodaigazgató-helyettes és az óvodatitkár férhetnek hozzá.
A szabályzat célja:
Az intézmény működése során keletkező iratok elektronikus úton történő létrehozásának, archiválásának, továbbításának, valamint az elektronikus úton érkező iratok kezelésének, megőrzésének szabályzása.
A szabályzat személyi hatálya:
A szabályzat minden dolgozó számára kötelező érvényű, aki munkája során iratkezeléssel kapcsolatba kerül. A szabályzat bizalmas információkat tartalmaz az intézmény működését illetően, ezért tartalma SZOLGÁLATI TITOK!
A Szabályzat betartásának ellenőrzése:
A Szabályzat betartásának ellenőrzése az óvodaigazgató feladata, melyet rendszeres időközönként elvégez. Az ellenőrzés végrehajtása előzetes bejelentés nélkül történik!
A Szabályzat tárgyi hatálya:
Az elektronikus iratkezelés (adatkezelés) során használt fontosabb fogalmak:
Elektronikus Iratok létrehozása:
Elektronikus irat létrehozása számítástechnikai eszközökkel történik. Az elektronikus úton keletkezett iratnak számítástechnikai eszközökön történő tárolása fájlokban történik. Az elektronikus iratokat lehetőleg olyan eszközön és formátumban kell létrehozni, melyek a felhasználás helyétől függetlenül ugyan azt az eredményt nyújtják. Kerülni kell a nem járatos fájlformátumok használatát és egyúttal törekedni kell népszerű formátumok használatára.
Minden fájlnak három fő tulajdonsága van: név, kiterjesztés, hely, továbbá, az iratkezelés szempontjából fontos tulajdonságai (attribútum):
Az elektronikus úton létrehozott iratok végleges, jóváhagyott változatát ki kell nyomtatni, el kell látni a megfelelő azonosítókkal, továbbá megőrzés céljából archiválni kell.
Azokat a dokumentum fájlokat, melyek várhatóan nem változnak meg, vagy nem cél a későbbiekben a megváltoztatása, írásvédetté kell tenni!
Fájlok elnevezéseinek alapelvei:
A fájlok elhelyezése mappákban történik. Az összetartozó fájlokat célszerűen egy mappában kell elhelyezni. A mappa nevének megválasztásakor fájl elnevezéseinek alapelveit kell betartani.
Elektronikus iratok küldése, fogadása
Az Eüsztv. 8. § (1) Az ügyfél – törvény, eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotott kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában – jogosult az elektronikus ügyintézést biztosító szerv előtt az ügyei intézése során ügyintézési cselekményeit elektronikus úton végezni, nyilatkozatait elektronikus úton megtenni.
A személyi anyagok, a gyermekek anyagainak létrehozására szolgáló programok
A KIR, (OviKRÉTA) rendszerben keletkezett iratok, az ilyen módon létrejött iratokat nyomtatás után Iratkezelési szabályzatnak megfelelően meg kell őrizni.
Az intézményi étkezési nyilvántartó rendszerben érkező iratok a rendszeren belül kerülnek létrehozásra. Az ilyen módon létrejött iratokat nyomtatás után az Iratkezelési szabályzatnak megfelelően meg kell őrizni.
Archiválás, biztonsági mentések
Az archiválás, biztonsági gyorsmentés USB adattárolókra történik. Emellett külső adathordozóra történnek az éves archiválások.
Az intézmény által használt programok rendelkeznek olyan funkcióval, melyek segítségével az archiválás elvégezhető, az így kapott fájlok segítségével a biztonsági mentéskori állapot visszaállítható. A funkcióval létrehozott fájlokat egy erre a célra rendszeresített USB adathordozóra kell másolni, és az óvodaigazgatói iroda páncélszekrényében kell őrizni. Az archiválást, biztonsági mentést havonta egyszer el kell végezni.
Az óvodaigazgató felelős:
A számítógépes alkalmazások általános üzemeltetési, informatikai felügyeletének feladatai
Az intézmény szempontjából jelentős alkalmazások, adatállományok, pl. személyi és munkaügyi rendszerek, ügyiratkezelés az alábbiak:
Az informatikai rendszeren belül elkülönítetten kell kezelni a személyes adatot és a törvények által meghatározott egyéb adatcsoportokat. Az egyes számítógépes alkalmazásokra a biztonsággal kapcsolatos, specifikus előírásokat meg kell határozni. A hozzáférési jogosultságok odaítélését a feladatteljesítés követelményeihez igazodva kell megállapítani.
A hozzáférési jogosultságok kiosztását, illetve megvonását a vezetői jóváhagyja. Az alkalmazások dokumentációját legalább két szinten, az üzemeltetési és kezelési előírások, a biztonsági követelmények szintjén kell összeállítani.
A hiányzó, illetve elvesztett iratok ügyének rendezése
Az ügyirat elvesztése, jogtalan megsemmisítése, hiánya munkajogi felelősségre vonást von maga után.
Az ügyirat elvesztésének, jogtalan megsemmisítésének, eltűnésének okát és körülményeit – az irat eltűnésének észlelésétől számított 3 munkanapon belül az igazgatónak ki kell vizsgálnia.
2.Az elektronikus úton előállított papíralapú dokumentumok kezelési rendje
A tanuló- és gyermekbaleseteket az oktatásért felelős miniszter által vezetett, a minisztérium üzemeltetésében lévő elektronikus jegyzőkönyvvezető rendszer segítségével tartjuk nyilván. A jegyzőkönyv kitöltésének céljából a gyermekvédelmi felelős rendelkezik hozzáféréssel. A jegyzőkönyv lezárása, a kinyomtatott példány aláírása kizárólagosan óvodavezetői hatáskör.
Az elektronikus úton előállított nyomtatványokat a digitalizálást végző személy köteles papíralapú formában is előállítani.
Az elektronikus nyomtatványt, papíralapon is hozzáférhetővé kell tenni, azaz ki kell nyomtatni.
A papíralapú nyomtatványt kinyomtatását követően:
„elektronikus nyomtatvány”:
A papír alapú irattározás tekintetében a személyiségi, adatvédelmi és biztonságvédelmi követelmények megtartásáért az intézményvezető felel, valamint a hitelesítésről az óvodaigazgatónak kell gondoskodnia.