ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY
1149 BUDAPEST, PÓSA LAJOS U. 61.
FENNTARTÓI értékelése
Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvoda
(OM:201627)
2022/2023. NEVELÉSI ÉV
Óvodavezető: Buza Tímea
Óvodavezető helyettes: Csík-Nagy Bettina
Az óvoda fenntartója: Aranyló Napraforgó Alapítvány, 1149 Budapest, Pósa Lajos u. 61.
A fenntartó irányítói tevékenységének része a köznevelési intézmény pedagógiai-szakmai tevékenységének ellenőrzése. A fenntartó hatáskörrel rendelkezik az intézmény hatékonyságának és pedagógiai-szakmai eredményességének megítélésében (Nkt. 83. (2) bekezdés h) pontja).
A fenntartó feladata, hogy értékelje a pedagógiai programban megjelölt feladatok végrehajtását és ezen keresztül a nevelési-oktatási intézmény pedagógiai-szakmai tevékenységének eredményességét (Nkt. 83. § (2) bekezdés h) pont).
I. Az óvodai pedagógiai-szakmai munka fenntartói értékelése
A fenntartó minden területen teljes körű értékelési jogkörrel bír.
II. A fenntartó által kiválasztott intézményértékelési területek:
Tanügyigazgatás – igazgatási tevékenység ellenőrzése és értékelése.
Feltételek – tárgyi, személyi, amelyek lehetővé teszik a jogszabályoknak és a partneri elvárásoknak megfelelő működést.
Szakmai tevékenység, nevelés - fejlesztés-személyiségfejlesztés, szocializáció, érték- és normaközvetítés.
Szervezet és vezetés – az óvoda, mint munkaszervezet struktúrája, működése, értékelése.
Adott nevelési év kiemelt ellenőrzési területe: Intézmény által használt nyomtatványok, működést meghatározó dokumentumok, valamint az óvodai hiányzások dokumentálásának ellenőrzése.
1. Tanügyigazgatás
Az intézmény működése a jogszabályi előírásoknak megfelel, törvényes. Az intézményi szabályozó dokumentumok hatályosak. A szükséges tanügyi nyomtatványok rendelkezésre állnak, a nyilvántartások megfelelőek, jogszerűek. Az adatvédelem teljesülése a jogszabályi előírásoknak megfelelő. Intézmény működését meghatározó dokumentumok, az intézmény által használt kötelező tanügyi nyomtatványok teljes mértékben megfelelnek a jogszabályi előírásoknak, naprakészek, rendezettek.
Javaslatok:
- A törvényi változások folyamatos figyelemmel kísérése a jövőben is, különös tekintettel a jogszabályi változásokra.
- A gyermekcsoportok nevelési terve, szokás- és szabályrendszer tervezése: Időkeret: 12 hónap – félévenkénti bontásban (beszoktatási terv), értékeléssel a lezárt időszak végén.
- A gyermekcsoportok tevékenységi és fejlesztési terve, tematikus terve: Időkeret: 12 hónap - félévenkénti bontásban, értékeléssel a lezárt időszak végén.
- A Pedagógiai Program, valamint a Házirend felülvizsgálata, módosítása.
2. Feltételek
2.1 Tárgyi, infrastrukturális feltételek
Az intézmény hatékonyan gazdálkodik a rendelkezésére álló eszközeivel és erőforrásaival. A helyiségek száma, funkcionális megfelelősége elfogadható.
2.2. Személyi feltételek
Az intézmény feladatellátásának személyi feltételei biztosítottak. Az óvodai csoportok szervezése a hatályos jogszabályok alapján történik.
A férőhelyek kihasználtsága a székhely óvodában 50%-os, a telephelyeken 100%-os.
· Álláshelyekkel való gazdálkodás: nem megfelelő – megfelelő
· Jogszabályban meghatározott kötelező alkalmazottak köre: nem megfelelő – megfelelő.
3. Szakmai tevékenység
· A pedagógusok módszertani kultúrája: nem megfelelő – megfelelő.
· A pedagógusok módszertani sokszínűsége: nem megfelelő – megfelelő – kiemelkedő
· Az eredményes módszerek gyűjtése, átadása: nem megfelelő – megfelelő – kiemelkedő
· A gyermek életkorának, az egyéni sajátosságnak figyelembe vétele a mindennapi munkában: nem megfelelő – megfelelő – kiemelkedő
· Fenntarthatóság pedagógiájának alkalmazása: nem megfelelő – megfelelő - kiemelkedő
· A gyermekek személyiségfejlesztésének folyamata: nem megfelelő – megfelelő
· Tehetségfejlesztés: nem megfelelő – megfelelő
· Szociális kompetencia (segítő életmódra nevelés, közösségfejlesztés) fejlesztése: nem megfelelő – megfelelő
· Társas viszonyok kialakítása a csoportokban: nem megfelelő – megfelelő
· Az önismeret fejlesztésének megvalósítása: nem megfelelő – megfelelő
· Az egészséges életmódra nevelés megvalósítás, hatékony egészséggondozás: nem megfelelő – megfelelő
Javaslat: A pedagógiai munka folyamatos ellenőrzése, értékelése. Az ellenőrzés és az értékelés egyik meghatározó eleme a pedagógiai folyamatoknak, mely hatást gyakorol az eredményességre.
4. Szervezet és vezetés – az Intézmény Pedagógiai programja, valamint az éves munkaterv alapján:
4.1 Tervezés
· Pedagógiai alapelvek, célok, feladatok, eszközök, eljárások, mint stratégiai feladatok tervezése: nem megfelelő – megfelelő
· Operatív tervezés: nem megfelelő – megfelelő
· A napi működés tervezése: nem megfelelő – megfelelő – kiemelkedő
4.2 Szervezeti működés és fejlesztése
· A szervezeti struktúra, vezetési szerkezet, hatáskörök működése: nem megfelelő – megfelelő
· A folyamatok szabályozottsága: nem megfelelő – megfelelő
· Munkatársak kiválasztása, továbbképzése, munkaerő gazdálkodás, humánerőforrás-fejlesztése: nem megfelelő – megfelelő
· A munka szervezettsége: nem megfelelő – megfelelő – kiemelkedő
· Információs rendszer hatékonysága: nem megfelelő – megfelelő
Javaslat: humánerőforrás-fejlesztés során az óvodapedagógusok folyamatos továbbképzése, hospitálás egymás csoportjában, jó gyakorlatok átadása, csapatépítők bevezetése.
Szakmai munka eredményessége, a munkatervben tervezettek megvalósítása:
Az intézmény Pedagógiai Programjában megfogalmazott célok és elvek megvalósultak az óvoda szakmai munkájában.
Az óvoda munkaterve a Pedagógiai Programmal összhangban készült, az intézmény a munkatervben foglaltakat az óvodavezetői beszámoló alapján megvalósította.
Az Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvoda működését meghatározó dokumentumok ellenőrzése:
1. Munkaterv igen-nem
2. Szervezeti és Működési Szabályzat igen-nem
3. Házirend igen-nem
4. Pedagógiai Program igen-nem
III. Adott nevelési év kiemelt ellenőrzési területe:
Gyermeki fejlődést nyomon követő dokumentumok vezetése, értékelése.
A pedagógiai munka tervezése, elemzése a gyermekek egyéni megfigyelései, az egyénre szabott nevelési fejlesztési eljárások folyamatos írásbeli munkát igényelnek. Segítik a folyamatok célirányos egymásra épülését, ugyanakkor a rugalmas alkalmazást és a gyermekekhez való igazodást biztosítják. Legfontosabb a gyermekek folyamatos megfigyelése, megismerése. Követni kell fejlődési ütemüket, jelezni a lemaradásokat és az egyénhez kötődő feladatokat.
A gyermeki fejlődést nyomon követő lapok vezetésének óvodai gyakorlata:
Az óvodapedagógusok egyéni fejlettségmérő füzetet használnak, melyeken mérik a gyermekek:
· A nyelvi kifejezőkészség fejlettségét
A gyermeki fejlődést nyomon követő dokumentumokban a mérés kevésbé érvényesül, ezért a DIFER eszközcsomagot alkalmazzuk a mérhetőség jegyében.
Célunk: A hatékonyság, a minőségjavítás, az önképzés tudatos tervezése
Javaslat:
Az egyéni képességfejlesztésnek mindenhol érvényesülnie kell. Minden óvodapedagógusnak követni kell a gyermekek fejlődési ütemét, jelezni az eltérő fejlődésmeneteket és az egyénhez kötődő feladatokat.
IV. Összegzés:
Az óvodavezető helyettes beszámolója alapján a 2022/2023-as nevelési évre kitűzött és a munkatervben megfogalmazott célok és feladatok megvalósultak. A gyakorlatban is sikeresnek mondható ez a nevelési év.
Kelt: Budapest, 2023. május 24. Madarász Károly
kuratóriumi elnök