A NAPRAFORGÓ CSALÁDI BÖLCSŐDE HÁLÓZAT
SZERVEZETI MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
A fenntartó szervezet neve: ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY
székhely: 1149 BUDAPEST, PÓSA LAJOS UTCA 61.
képviseletre jogosult: Madarász Károly kuratóriumi elnök
Jelen Szervezeti Működési Szabályzatban nem szabályozott kérdésekben a gyermekek napközbeni ellátásával kapcsolatos jogszabályok előírásai szerint kell eljárni. Felülvizsgálata és karbantartása a jogszabályi változások függvényében, de legalább 5 évente.
Hatályba lépett: 2022. január 28. napon kelt KH/2022.01.28. számú kuratóriumi határozattal.
Alkalmazandó: 2022. január 29.-től
____________________________________ ____________________________________
Juhász Dóra a szervezet képviseletére jogosult személy
hálózati koordinátor cégszerű aláírása
A családi bölcsőde alaptevékenysége:
Családban nevelkedő gyermekek számára, életkoruknak megfelelő nappali felügyelet, gondozás, nevelés, étkeztetés, foglalkoztatás biztosítása, az óvodai életre való felkészítés.
A Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmi elemeit az alábbi jogszabályi hivatkozások határozzák meg:
- 1997. évi XXXI. Törvény, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
- 15/1998 (IV.30.) NM rendelet, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről
- 396/2013. (X.24.) Korm. rendelet
- 2015. évi CCXXIII. törvény egyes szociális, gyermekvédelmi, családtámogatási tárgyú és egyéb kapcsolódó törvények módosításáról
A családi bölcsőde hálózat fenntartója az Aranyló Napraforgó Alapítvány (székhely: 1149 Budapest, Pósa Lajos u. 61.).
Képviseli a kuratóriumi elnök, akadályoztatása esetén az általa megbízott személy.
Az alapítvány négy családi bölcsődét működtet, ezért a törvényi előírásoknak megfelelően hálózatban, hálózati koordinátor alkalmazásával szervezi meg az egységek hatékony, összehangolt működését.
Fenntartó
↓
hálózati koordinátor
↓
családi bölcsődei szolgáltatást nyújtó személyek
A helyettesítés rendje: a Kuratórium 2012. december 29.-én kelt 14/2012., valamint a 2021. február 25.-én kelt 5/2021. számú kuratóriumi határozatok alapján.
2. Az intézmények működési rendje
2.1. A gyermekek fogadásának rendje (nyitva tartás):
A szolgáltatási év szeptember 1-jétől a következő év augusztus 31-ig tart.
A családi bölcsődék öt napos (hétfőtől péntekig tartó) munkarenddel üzemelnek.
A családi bölcsődék nyitvatartási ideje az alábbi időintervallumon belül:
8. 00 órától 16.00 óráig a szakmai programban, és/vagy annak mellékletében rögzítettek alapján történik!
2.2. A családi bölcsődei szolgáltatást nyújtó személyek, helyettesítő személyek, állandó kisegítők intézményben való tartózkodásának rendje:
Szolgáltatási időben hétfőtől péntekig a szakmai programban, és/vagy annak mellékletében rögzített nyitva tartás, teljes ideje alatt a családi bölcsődei szolgáltatást nyújtó személy, vagy helyettesének, valamint a jogszabályi előírásnak megfelelően alkalmazandó állandó kisegítőjének az épületben kell tartózkodnia.
3. Az intézményi dokumentumok nyilvánosságával kapcsolatos rendelkezések
- Szakmai program
- Házirend, Napirend, Hetirend
- Szervezeti és Működési Szabályzat (SZMSZ)
- Vagyonvédelmi szabályzat
- Érdekképviseleti fórum szabályzata
- Adatvédelmi és Adatbiztonsági szabályzat
- Informatikai-biztonsági szabályzat
- Döntési és felelősségi köröket meghatározó rendelkezés
- Térítési díj és költségvetési szabályzat
- Vagyonvédelmi szabályzat
- Fenntartói ellenőrzés szabályzata -mellékletei
- Munkavédelmi és Tűzvédelmi szabályzat
- HACCP kézikönyv -tálalókonyha
és egyéb a fenntartóhoz tartozó, de a Napraforgó Családi Napközi Hálózatot is érintő szabályzat, döntés, elnöki utasítás, elnöki elrendelés, kuratóriumi határozat szabályozza.
Az intézmény dokumentumai – hogy a szülők szabadon, igényeik szerint tanulmányozhassák - az alábbi helyen található meg:
- a szolgáltatást nyújtó személynél korlátozottan,
- a http://aranylonapraforgo.hupont.hu/ és a http://anaszabalyzatok.hupont.hu web oldalon
A megfelelő tájékoztatás érdekében a szülői értekezleteken, a napi találkozások alkalmával, valamennyi szülőt megilleti a korrekt felvilágosítás.
A szülők tájékoztatása a családi bölcsődei szolgáltatást nyújtó személy részéről a szolgáltatási év első összevont szülői értekezletén, szervezett formában is meg kell történnie.
4. A nevelő munka belső ellenőrzésének szempontjai, elvei, rendje
Az ellenőrzés annak feltárására irányul, milyen a viszony a valóság és a szakmai programban kitűzött célok között, az eltérésnek milyen okai lehetnek. Az ellenőrzést a hálózati koordinátor folytatja le a kuratórium egy meghatalmazott tagjával évente egy alkalommal, melynek időpontját a Kuratórium határozza meg. A fenntartói ellenőrzést a Fenntartói ellenőrzés szabályzata -mellékletei szabályozzák.
Az ellenőrzés során tájékozódik arról, hogy a munkatársak milyen mértékben érik el
a kitőzött célokat, mennyiben teljesítik a munkaköri leírásban megfogalmazott kötelező feladataikat.
Ellenőrzési szempontrendszer:
- A gazdálkodást, ügyviteli feladatok ellátását.
- A működés tárgyi, személyi feltételei.
- Szakmai, tartalmi feladatokat.
- Szakmai munkát segítő technikai dolgozók köre – családi bölcsődei szolgáltatást nyújtó személy, állandó kisegítő.
Az ellenőrzés eszközei:
- Személyes vezetői ellenőrzés
- Dokumentáció ellenőrzése
5. A külső kapcsolatok rendszere, a kapcsolattartás formája, módja, rendje
A családi bölcsődei szolgáltatást nyújtó személyek rendszeres kapcsolatot tartanak fenn:
- Helyi bölcsőde és óvoda vezetőjével,
- Helyi védőnői szolgálattal,
- Helyi egészségügyi ellátást biztosító szolgálattal.
6. A családi bölcsődét védő, óvó előírások
6.1. A gyermekbaleset megelőzés feladatai:
A családi bölcsődék minden dolgozójának alapfeladata közé tartozik, hogy a gyermekek részére az egészségük, testi épségük megőrzéséhez szükséges ismereteket átadja, valamint ha észleli, hogy a gyermek balesetet szenvedett, vagy ennek veszélye fennáll, a szükséges intézkedéseket megtegye.
A családi bölcsődék dolgozóinak feladatai a gyermekbalesetek megelőzésével kapcsolatban:
- Minden dolgozónak ismernie kell és be kell tartania a munkavédelmi és tűzvédelmi szabályzat rendelkezéseit. Évente egy alkalommal munkavédelmi és tűzvédelmi oktatáson vesznek részt, melyet az oktatási naplóban aláírásukkal igazolnak.
- A gyermekekkel foglalkozó felnőttek kötelesek a rájuk bízott gyermekek tevékenységét folyamatosan figyelemmel kísérni, valamint a baleset-megelőzési szabályokat a gyermekekkel betartatni. A családi bölcsődei szolgáltatást nyújtó személy és a hálózati koordinátor az egészséges és biztonságos munkavégzés tárgyi feltételeit munkavédelmi szemle keretében évente egy alkalommal ellenőrzi.
A családi bölcsődék dolgozóinak feladata gyermekbalesetek esetén:
A gyermek felügyeletét ellátó személynek a gyermeket ért bármilyen baleset, sérülés, vagy rosszullét esetén haladéktalanul meg kell tennie a következő intézkedéseket:
- A sérült gyermeket elsősegélyben kell részesíteni, ha szükséges orvost kell hívnia
- A balesetet, sérülést okozó veszélyforrást a tőle telhető módon meg kell szüntetnie
- Értesíteni kell a balesetet szenvedett gyermek szüleit
- Minden gyermeki balesetet, sérülést, rosszullétet azonnal jeleznie kell a családi bölcsődei szolgáltatást nyújtó személynek
- A balesetet szenvedett gyermeket elsősegélynyújtásban részesítő dolgozó a sérülttel csak annyit tehet, amihez biztosan ért.
- A családi bölcsődékben történt minden balesetet, sérülést a családi bölcsődei szolgáltatást nyújtó személynek ki kell vizsgálnia. A vizsgálat során tisztázni kell a balesetet kiváltó okokat, és azt, hogy hogyan lehetett volna elkerülni a balesetet.
7. Ünnepek, megemlékezések, rendezvények rendje
Ünnep, esemény, hagyomány |
Időpontja |
Helye |
Szülők számára nyílt v. zárt |
|
Mikulás |
december |
csoportszoba |
zárt |
|
Karácsony |
december |
csoportszoba |
nyílt |
|
Farsang |
február |
csoportszoba |
zárt |
|
Március 15. |
március |
csoportszoba |
zárt |
|
Húsvét |
tavasz |
csoportszoba |
zárt |
|
Föld napja |
április 22. |
udvar, természet |
zárt |
|
Anyák napja |
május |
csoportszoba |
nyílt |
|
Gyermeknap |
június |
csoportszoba v. udvar |
zárt |
|
Évzáró |
június |
csoportszoba v. udvar |
nyílt |
8. A gyermekek felvételére, mulasztásának igazolására vonatkozó rendelkezések
A gyermekek felvétele a jelentkezés sorrendjében a férőhelyek számának függvényében történik.
A szülő, a családi bölcsődébe gyermeke felvételét, a gyermek 12 hónapos korától kérheti.
Az újonnan jelentkező gyermekek fogadása folyamatosan történik.
A családi bölcsődében történő ellátás térítési díj megfizetése mellett történik, melynek összegét a tárgy évre vonatkozó tervezett költségvetés határoz meg.
8.1. Hiányzás és betegség utáni visszatérés a családi bölcsődébe
Orvosi igazolás szükséges arról, hogy a gyermek újra közösségbe mehet. A családi bölcsődék beteg gyermeket nem fogadnak.
9. A nemdohányzók védelme
A szolgáltató hely teljes területén tilos a dohányzás.
A dohányzást tiltó táblát az utcai kapun, vagy kerítésen kell kifüggeszteni. Rendelkezni kell „Nem dohányzók védelme, dohányzásra vonatkozó előírás”-sal!
10. A családi bölcsőde hálózat családi bölcsődéinek költségvetési előterjesztése, szülői térítési díj fizetésének módja
A Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat családi bölcsődéinek költségvetését a hálózati koordinátor készíti el, és terjeszti a Kuratórium, valamint a Felügyelő Bizottság elé.
A kuratórium és a felügyelő bizottság minden tárgy év január 31-ig a költségvetés elfogadásáról határozatot hoz, és életbe lépteti azt.
A költségvetés különösen indokolt esetben, évente két alkalommal módosítható.
A módosítási javaslatot a hálózati koordinátor terjeszti elő, és a kuratórium, valamint a felügyelő bizottság együttesen az adott évre vonatkozóan határozatot hoz a módosított költségvetésről és hatályba lépteti a módosításokat.
Módosítás előterjesztése lehet:
- együttesen, a hálózat minden családi bölcsődéjére vonatkozóan,
- egyes családi bölcsődékre vonatkozóan.
Amennyiben a kuratórium és a felügyelő bizottság azt állapítja meg, hogy az alapítvány átvállalja a szülői térítési díj összegét, évközben egyszer van lehetőség - tárgy év szeptember
1-ig - módosítani a határozatban foglaltakat.
Ha a kuratórium és a felügyelő bizottság a szülőket mentesíti a térítési díj fizetése alól, abban esetben( „0”-ás szülői térítési díj esetében) nem kell a térítési díj fizetésével kapcsolatos nyomtatványokat vezetni, úgy mint:
- 1.sz. melléklet a 328/2011. (XII.29)Korm. rendelethez Térítési díj-fizetés dokumentálása
-
- 5.sz melléklet a 328/2011. (XII.29.) Korm. rendelethez Jövedelem nyilatkozat a személyi térítési díj megállapításához
A szülő a megállapított szülői térítési díjat minden hónap 5.-ig köteles megfizetni a fenntartó részére. A térítési díj összegét az éves költségvetés tartalmazza. A szülők magukra nézve kötelezőnek ismerik el a Jogviszony jogosultsági dokumentum aláírásával, hogy a térítési díj a fent leírt módon változhat.
A szülői térítési díj számításának módját a kuratórium 2011. március 20.-án kelt 3/2011 számú határozatában ekként határozta meg:
5, A kuratórium 100%-os szavazati arányban elfogadta a családi napközik költségvetésének értelmezésénél megállapított személyi térítési díj számítási módját az alábbi képlet sor alapján, a törvényi előírásnak eleget téve:
(((telephely kiadás-állami támogatás) : munkanapok száma) : munkavállalói munkaóra) : gyermeklétszám = …Ft/gyermek/óra x munkavállalói munkaóra = …Ft/gyermek/nap x (munkanapok száma :12)= …..Ft/gyermek/havi személyi térítési díj
A szülői térítési díjat és költségvetést a fenntartó Térítési díj és költségvetés szabályzata határozza meg.
AZ iratkezelési és kiadmányozási szabályzat
I. Az iratkezelés rendjének jogszabályi háttere a Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat működésére vonatkoztatva:
- XXXI. Törvény, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
- 15/1998 (IV.30.) NM rendelet, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről
- 396/2013. (X.24.) Korm. rendelet
- 2015. évi CCXXIII. törvény egyes szociális, gyermekvédelmi, családtámogatási tárgyú és egyéb kapcsolódó törvények módosításáról
II. Az iratkezelés szervezeti rendje (335/2005. (XII. 29.) Kormányrendelet)
1.Az iratkezelési szabályzatban foglaltak végrehajtásáért, a szervezeti, működési és ügyrendi szabályok, az alkalmazott informatikai eszközök és eljárások, valamint az irattári tervek és iratkezelési előírások folyamatos összhangjáért, az iratok szakszerű és biztonságos megőrzésére alkalmas irattár kialakításáért és működtetéséért, továbbá az iratkezeléshez szükséges egyéb tárgyi, technikai és személyi feltételek biztosításáért a fenntartó alapítvány a felelős.
2. A Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózatnál bármilyen területen kiadmányozásra, a kiadványok továbbküldhetőségének és irattárazásának engedélyezésére a fenntartó jogosult.
Kimenő levelek csak a fenntartó engedélyével történhet.
A fent leírtaktól eltérni csak abban az esetben lehet, ha a kuratóriumi elnök átmenetileg vagy tartósan helyettesíteni kell.
3. A Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózatnál ügyintézésével kapcsolatban keletkező ügyiratoknak az alábbiakat kell tartalmazniuk:
4. A kiadvány jobb felső részében a következőket kell feltüntetni:
5. A kiadványokat eredeti aláírással lehet elküldeni. Ha a kiadványozó eredeti aláírására van szükség, a kiadvány szövegének végén, a keltezés alatt, a kiadványozó nevét, alatta pedig a hivatali beosztását kell feltüntetni.
6. Az iktatás: iktatólapon, csak a hivatalos iratok kerülnek iktatásra iratokat jobboldalon, a telephelyi iktatószámmal kell ellátni
7. Az iratok irattárba való helyezésének rendje és őrzése (20/2012. (VIII.31.) EMMI r. 86. § (1) )
Az iratoknak az alapítvány irattárába kell kerülnie melynek címe: 1149 Budapest, Pósa L. u. 61., ez alól kivételt képeznek azok az iratok, dokumentumok, amelyet a telephelyek helyszínén kell őrizni.
Az iratok selejtezését a kuratóriumi elnök rendeli el és ellenőrzi.
9. Hozzáférés az iratokhoz, az iratok védelme
Az iratokkal és az azok kezeléséhez alkalmazott elektronikus adathordozókkal kapcsolatban minden esetben rendelkezni kell a szükséges védelmi intézkedésekről, beleértve a vírusvédelmet és a kéretlen elektronikus üzenetek elleni védekezést is. Biztosítani kell az illetéktelen hozzáférés megakadályozását mind a papíralapú, mind az elektronikus adathordozó esetében.
Záró rendelkezések
A Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózatnak gondoskodni kell arról, hogy az „Iratkezelési és kiadmányozási szabályzat”-ban foglalt előírásokat az érintett munkatársak megismerjék, annak tényét a szabályzathoz csatolt íven aláírásukkal igazolják, a hatálybalépés napjával egyidejűleg.
Irattári Terv
Az Irattári terv, az Iratkezelési és kiadmányozási szabályzat kötelező mellékletét képezi.
Az irattári terv szerkezetét és rendszerét a címmel ellátott irattári tételek csoportosításával, továbbá az anyagok között meglévő tartalmi összefüggések alapján elvégzett rendszerezéssel kell kialakítani.
Az anyagok között meglévő tartalmi összefüggések alapján elvégzett rendszerezés eredményeként az irattári tételeket különböző főcsoportokba, azon belül pedig csoportokba és alcsoportokba kell besorolni.
A tárgykörök megnevezését, az iratokon feltüntetni nem szükséges, csak az iktatási számát. Az irattározásnál az alábbi dokumentumok (a kuratóriumi elnök saját hatáskörben dönthet további, fel nem sorolt tartalmú iratok tározásárol is) és tározási időtartalmat kell figyelembe venni:
Tárgykör megnevezése Megőrzési idők:
IGAZGATÁSI ÜGYEK
Alapítással, módosítással, megszűnéssel kapcsolatos ügyek Nem selejtezhető
Szabályzatok Nem selejtezhető
Belső ellenőrzési ügyek 10 év
Vagyonvédelmi ügyek 15 év
Munka- és tűzvédelmi ügyek 15 év
Számítástechnikai ügyek 15 év
Postai, távközlési ügyek 10 év 13
Bélyegzőbeszerzés, nyilvántartás ügyek Nem selejtezhető
Iktatókönyv, tárgymutató Nem selejtezhető
Iratátadási, selejtezési jegyzőkönyvek Nem selejtezhető
PÁLYÁZATI ÜGYEK nincs jogosultsága
PÉNZÜGY
Bevételek beszedésével kapcsolatos ügyek a fenntartónak beküldés havonta egyszer
SZÁMVITELI ÜGYEK
Leltárak 15 év
MUNKAÜGYEK a fenntartónál tárolva
EGYÉB ÜGYEK
Beérkezett levelek, telefaxok 20 év
Kimenő levelek, telefaxok 20 év
Egyéb az előbbiekbe nem sorolható ügyek 5 év
Záró rendelkezések
A Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózatnak gondoskodni kell arról, hogy az „Irattári terv”-ben foglalt előírásokat az érintett munkatársak megismerjék, annak tényét a szabályzathoz csatolt íven aláírásukkal igazolják, a hatálybalépés napjával egyidejűleg.
VÉDŐ- ÓVÓ ELŐÍRÁSOK
1. Az intézményi védő, óvó előírások
- A családi bölcsődében a nyitvatartási időben biztosítani kell a gyermekek felügyeletét, védelmét figyelemmel a baleset megelőzés szempontjaira.
- Olyan környezetet kell kialakítani, amely alkalmas balesetbiztonsággal kapcsolatos szokások, magatartási formák kialakítására.
- Gyermekek életkori sajátosságaihoz igazodva át kell adni a baleset-megelőzési ismereteket (közlekedési balesetek, mérgezés, fulladás veszélyei, az égés, az áramütés, valamint az esés témakörében). Az egészségük és testi épségük védelmére vonatkozó előírásokat a bölcsőde megkezdésekor (5 munkanapon belül) ismertetni kell, melyet a csoportnaplóban is rögzítünk.
- Fejleszteni kell a gyermekek biztonságra törekvő viselkedését.
- Az udvarra menetel előtt, séták, kirándulások előtt az esetleges baleset megelőzése a legfontosabb szempont.
- A gyermekek intézményen kívüli kísérete esetén 5 gyermek után egy kislétszámú gyermekcsoport vezetőjét kell biztosítani.
- A gyermekek az intézmény létesítményeit, helyiségeit csak a kislétszámú gyermekcsoport vezetője felügyelete mellett használhatják.
- Valamennyi a gyermekek számára veszélyforrást jelentő helyiséget, szekrényt zárva kell tartani.
1.1 Gyermekbalesetek esetére vonatkozó szabályok:
- A családi bölcsődében bekövetkezett gyermekbaleseteket nyilván kell tartani.
- A nyolc napon túl gyógyuló sérüléssel járó gyermekbaleseteket haladéktalanul ki kell vizsgálni. Ennek során fel kell tárni a kiváltó és a közreható személyi, tárgyi és szervezési okokat, minden esetben jegyzőkönyvet kell felvenni.
A jegyzőkönyvek egy-egy a kivizsgálás befejezésekor, de legkésőbb a tárgyhót követő hónap nyolcadik napjáig meg kell küldeni a fenntartónak. Az elektronikus úton kitöltött jegyzőkönyv kinyomtatott példányát, a papíralapú jegyzőkönyv egy példányát át kell adni a szülőnek. A jegyzőkönyv egy példányát a kiállító Családi Bölcsőde intézményében meg kell őrizni.
- Amennyiben a baleset súlyosnak minősül, azonnal be kell jelenteni az intézmény fenntartójának.
- Súlyos az a gyermekbaleset, amely
- A súlyos baleset kivizsgálásába legalább középfokú munkavédelmi szakképesítéssel rendelkező személyt kell bevonni.
- A kislétszámú gyermekcsoport vezetője köteles a gyermekbaleseteket nyilvántartani
- Ha a gyermeket baleset éri, a vele foglalkozó kislétszámú gyermekcsoport vezetője kötelessége az elsősegélynyújtás
- Ha a balesetet vagy veszélyforrást a kislétszámú gyermekcsoport vezetője észleli köteles azonnal intézkedni.
- Jelentősebb testi sérülés / fejsérülés, ficam, törés, vágott, - szakított bőrseb stb. / esetén mentőt kell hívnia a kislétszámú gyermekcsoport vezetője.
- A balesetről és a kezelés tényéről, helyéről a kislétszámú gyermekcsoport vezetőjének értesítenie kell a szülőt, a fenntartó Alapítványt és a hálózati koordinátort.
1.2 Egyéb balesetvédelmi szabályok:
- Az intézmény munka-, és balesetvédelmi feladatok irányítását és ellenőrzését a kislétszámú gyermekcsoport vezetője végzi.
- Takarítási munkákat a gyermekek távollétében kell végezni. Vegyszereket, maró anyagokat a gyermekektől elzárt helyen kell tárolni.
- A munka, - tűzvédelmi és bombariadóval kapcsolatos megfelelő szintű, részletes oktatást minden évben egyszer a fenntartó által meghatározott oktatási tematika alapján tart, amely rögzítésre kerül, a balesetvédelmi és tűzvédelmi oktatási naplóban. Az oktatásokon mindenkinek kötelező a részvétel és az ott hangzottak tudomásul vétele.
A Családi Bölcsőde kislétszámú gyermekcsoport vezetői feladata, hogy:
- Haladéktalanul jelezzék az Alapítvány és a hálózati koordinátor felé azokat a helyzeteket, melyek veszélyforrást jelenthetnek a gyermekek számára.
- A mindennapos tevékenysége során fokozottan ügyeljen az elektromos berendezések használatára, kezelésére. A különböző berendezéseket úgy tárolja, hogy azokhoz a gyermekek ne férhessenek hozzá.
- Javaslatot tegyen az épület és a csoportszoba még biztonságosabbá tételére.
A Családi Bölcsődében a kisegítő feladata, hogy:
- a munkaterületen fokozott óvatossággal járjon el, ügyelve a gyermekek biztonságára, testi épségére,
- a veszélyforrást jelentő munkaterületet, eszközeiket mindig zárják.
1.3 Családi Bölcsődén belüli dohányzás
- A Családi Bölcsődék egész területén tilos a dohányzás.
- A Családi Bölcsődék területére – beleértve az udvart is – égő cigarettával belépni, illetve ott dohányozni tilos! A Családi Bölcsőde épületében, valamint a kerítésen belüli területén sem lehet dohányzó helyet kijelölni, akár használják a gyermekek, akár nem![1] A dohányzóhely nem lehet az intézmény bejáratától (kert kapu) számított 5 méteren belül.
- Dohányzást tiltó feliratot az utcai kerítésen jól látható módon ki kell függeszteni.
- A szabályzatban foglaltak megsértése fegyelmi eljárással szankcionálható.
- A szabályzat ellen vétő személy viseli a hatósági eljárás szankcióit és anyagi vonzatát.
- A szabályzatban foglaltak ellenőrzéséért a kislétszámú gyermekcsoport vezetője, valamint a hálózati koordinátor a felelős.
-
2 Bármely rendkívüli esemény esetén szükséges teendőket
Tűz- és bombariadó esetén szükséges teendők:
- A gyermekek testi épségét veszélyeztető tűz- és bombariadó esetén fontos követelmény a pánikmentesség megőrzése, a fegyelmezett magatartás.
- Akinek a tudomására jut a tűz-, vagy bombariadó, annak haladéktalanul és pánikkeltés nélkül értesíteni kell a kislétszámú gyermekcsoport vezetőjét, szüksége esetén a fenntartót
- a helyszínen tartózkodó kislétszámú gyermekcsoport vezetője értesíti a tűzoltóságot és a rendőrséget
- az épület kiürítéséről, a gyermekek elhelyezéséről az intézkedést vezető hatóság információja alapján a helyszínen tartózkodó kislétszámú gyermekcsoport vezetője dönt
- Az épületből történő kimenetel után biztonságos környezetbe, megfelelő távolságra kell vinni a gyermekeket.
- A helyszínen tartózkodó kislétszámú gyermekcsoport vezetője intézkedik valamennyi helység ellenőrzéséről, hogy nem maradt-e gyermek az épületben.
- A kislétszámú gyermekcsoport vezetője létszámellenőrzést tart a gyermekek között.
- További teendőket a tűz és bombariadó szabályzat tartalmazza, melynek betartatása a hálózati koordinátor feladata.
- A bombariadóról és a hozott intézkedésekről a kislétszámú gyermekcsoport vezetője rendkívüli jelentésben értesíti a fenntartót.
3, Záró rendelkezések
A Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat tagjaninak gondoskodni kell arról, hogy a „Védő- óvó előírások”-ban foglalt előírásokat az érintett munkatársak megismerjék, annak tényét a szabályzathoz csatolt íven aláírásukkal igazolják, a hatálybalépés napjával egyidejűleg.