ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNYI ÓVODA
ETIKAI KÓDEXE
Fenntartó: ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY
Intézmény neve, címe:
ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNYI ÓVODA, 1149 BUDAPEST, PÓSA LAJOS UTCA 61.
OM-azonosító: 201627
Jelen szabályzatban nem szabályozott kérdésekben az Nemzeti Köznevelési törvény és a kapcsolódó jogszabályok vonatkozó előírásai szerint kell eljárni. Felülvizsgálata és karbantartása a jogszabályi változások függvényében, de legalább 5 évente.
A fenntartó Alapítvány: 2024. január 08.-én kelt KH/2024.01.08. számú kuratóriumi határozattal elfogadta.
Hatályba lépett: 2024. január 08.
Alkalmazandó: 2024. január 08.-től
____________________________________
Madarász Károly
fenntartó képviselője, kuratóriumi elnök
ETIKAI KÓDEX
Tartalom
|
|
Előszó
|
3.
|
Kódex érvényességi köre
|
3.
|
A Kódex hatálya
|
4.
|
A) A Kódex területi hatálya
|
4.
|
B) A Kódex személyi hatálya
|
4.
|
C) A Kódex időbeli hatálya
|
4.
|
A Kódex célja
|
5.
|
Alapelvek
|
5.
|
Magatartási szabályok
|
5.
|
Etikai normák
A) Az intézményeinkben dolgozó alkalmazottak munkahelyi,
|
6.
|
szakmai kapcsolatainak etikai normái
|
6.
|
B) A gyermekkel való kapcsolat etikai normái
|
6.
|
C) Szülőkkel való kapcsolat etikai normái
|
7.
|
D) A titoktartás etikai normái
|
8.
|
Intézményi tulajdon
|
8.
|
Bennfentes információk kezelése
|
8.
|
Politikai és közéleti tevékenység etikai normái
|
8.
|
Zárszó
|
9.
|
Etikai eljárás
|
9.
|
Az etikai bizottság létrehozása és működtetése
|
10.
|
Az Etikai Bizottság tagjai
|
10.
|
Az etikai bizottság megszűnik
|
10.
|
Megismerési nyilatkozat
|
11.
|
Előszó
Az Etikai Kódex azokat az elveket és magatartási szabályokat tartalmazza, melyeket az intézmény a minden dolgozóitól elvár és törvénnyel nem szabályozott.
Az Etikai kódexet az Aranyló Napraforgó Alapítvány, mint az Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvoda fenntartója a Kar által elfogadott Etikai Kódex általános etikai alapelveinek figyelembevételével alkotta meg.
- [Púétv. 35. § [Etikai Kódex] (1) A Kar Etikai Kódexe általános etikai alapelvekből, részletes etikai es eljárási szabályokból áll.
(2) Aki az Etikai Kódex vagy az Alapszabály rendelkezéseit megszegi, etikai vétséget követ el. Etikai vétség gyanúja eseten a Kar tagja ellen a Kar eljárást folytat le az e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben
foglaltak szerint.
(3) Az etikai vétséget elkövető taggal szemben a következő intézkedések hozhatok:
a) figyelmeztetés,
b) a Kar által biztosított kedvezmény, juttatás, jogosultság korlátozása, megvonása,
c) a Karban betöltött tisztségtől való megfosztás.
(4) Ha az etikai vétség kapcsán munkajogi kötelezettségszegés gyanúja merül fel, akkor a Kar a munkáltatónak a fegyelmi eljárás lefolytatására tesz javaslatot, és ha a munkáltató a fegyelmi eljárást megindítja, a Kar fegyelmi
eljárás idejére az etikai eljárást felfüggeszti.
(5) Ha a fegyelmi eljárásban
a) fegyelmi vétség megállapítására került sor, a Kar az etikai eljárást megszünteti,
b) fegyelmi vétség megállapítására nem kerül sor, a Kar az etikai eljárást folytatja.
Az Etikai Kódex összeállításánál figyelembe lett véve az érvényben lévő törvények, rendelkezések, állásfoglalások, mint a Magyar Köztársaság Alkotmánya, az Emberi Jogokról szóló Egyezmény, az 1993. évi többször módosított Közoktatási Törvény, az 1997. évi XXXI. tv. A Gyermekek Védelméről és Gyámügyi Igazgatásáról szóló törvényt, a Nkt. hatályos 83. §.2a. bekezdése, a 2011. évi CXC. törvényt a Nemzeti Köznevelésről, valamint a Gyermekek Jogairól szóló Nemzetközi Egyezmény.
Az Etikai Kódex olyan belső szabályok gyűjteménye, amely egységes munkahelyi szemlélet kialakítására, a harmonikus emberi viszonyok megteremtésére szolgál mind a munkahelyen, mind az intézmény külső kapcsolataiban.
Az Etikai Kódex a vitás etikai kérdések eldöntésének alapja, az azt elfogadó és aláíró dolgozóktól számonkérhető.
A Kódex érvényességi köre
Az Etikai Kódex érvényességi köre kiterjed az óvodaigazgatóra, és alkalmazotti jogviszonyban lévő munkatársaira. A Kódex betartása elvárt minden alkalmazottól, valamint az Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvoda nevében eljáró partnerektől és a velünk szerződéses kapcsolatban álló szervezetektől és személyektől.
A Kódex Hatálya
A)A Kódex területi hatálya A kódex hatálya kiterjed:
- az Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvodára (1149 Budapest, Pósa L. u. 61.)
- és telephelyére:
◦ Meggyeskert Óvoda (3530 Miskolc, Meggyesalja u. 31.)
B)A Kódex személyi hatálya (Együtt: munkavállalók)
- A kódex kiterjed az intézményekben dolgozó főállású, vagy részmunkaidős és helyettesítőként foglalkoztatott pedagógusokra,
- a nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottakra.
- szerződéses jogviszonyban állókra
- önkéntes munkavállókra
C)A Kódex időbeli hatálya
A Kódex annak megalkotását követően lép hatályba, és a Kódex hatályon kívül helyezéséig kell alkalmazni.
A Kódex célja
· A célok azért kerülnek meghatározásra, hogy az óvoda munkavállalói, egyéb a B) A Kódex személyi hatálya pontjában felsorolt személyek eleget tudjanak tenni a velük szemben támasztott követelményeknek, valamint hivatásuk, vállalt feladataik magas színvonalú teljesítésének.
- A meghatározott etikai normákkal és viselkedési, magatartási formákkal, szabályokkal nyújt igazodási pontot a dolgozóknak olyan helyzetekben, amelyek nem szabályozhatók pusztán jogi eszközökkel.
- Tartalmazza azokat az előírásokat, melyek mértékül szolgálnak a pedagógusok, munkavállalók számára a munkahelyi kapcsolatrendszerük működéséhez.
- Rögzítse azokat az elvárásokat, melyeket a pedagógusoknak, munkavállalóknak a magánéletben is követniük kell.
- Védelmet biztosítson azon pedagógusok, munkavállalók számára, akik betartják az Etikai Kódex normáit.
- A pozitív kép kialakulásának erősítése az intézményről, a közös értékrend elmélyítése és alkalmazása.
- A közbizalom erősítése.
- A pedagógusközösség belső összetartozásának erősítése.
Alapelvek
Az óvodában dolgozó munkatárstól elvárható, hogy:
- feladatát a legjobb minőségben végezze, a munkaköri leírásban szereplő elvárások teljesítési szintje megfelelő legyen.
- tiszteletben tartsa minden ember méltóságát és önrendelkezési jogát.
- előítélet, hátrányos megkülönböztetés nélkül végezze munkáját.
- ne különböztessen meg, és ne utasítson vissza faji, nemzetiségi, vallási és egyéb okok miatt senkit.
- ápolja testi és lelki egészségét, betegség esetén csak abban az esetben végezze munkáját, ha az a neveltekre nézve semmilyen ártalommal nem jár.
- Fordítsanak kellő figyelmet egymás munkája iránt, forduljanak jóindulattal egymás felé, osszák meg saját tapasztalataikat egymás között.
- A munkavállalók szakmai észrevételeit fogadják nyitottan, akár elismerők, akár kritikusak.
- A szakmai vitákat jellemezze a tárgyszerűség és a tolerancia, indulatoknak helye nincs.
- A munkavállalók álljanak ki egymásért a szülők és a külvilág előtt mindaddig, amíg a másik szakmai vagy etikai hibája be nem bizonyosodik.
- Törődjenek a pályakezdőkkel, fogadják szeretettel, törődjenek, a pályakezdéssel kapcsolatos gondjaival.
- Az óvoda életében szeretetteljes emberi kapcsolatok domináljanak, mind a gyermek-óvodapedagógus, gyermek-gyermek, szülő- óvodapedagógus, óvodapedagógus- óvodapedagógus, gyermek-dajka, óvodapedagógus -dajka, szülő-munkavállaló, gyermek-munkavállalók, főállású alkalmazottak-egyéb munkavállók, vezető-beosztottak (munkavállók) között.
- Viselkedésükben az alapvető etikett szabályai jelenjenek meg, ezeket tartsák és tartassák be kölcsönösen.
- Folyamatos kollegiális munkakapcsolatot tartsanak és működjenek együtt nevelési és szakmai kérdésekben.
- Szakmai kapcsolataiban az értékek tisztelete, kollégák megbecsülése, a fejlődés iránti fogékonyság és a hivatás iránti elkötelezettség domináljon.
Magatartási szabályok
Etikai normák
Intézményünkben dolgozó pedagógusok és nem pedagógus munkakörben dolgozók személyiségével, szakmai felkészültségével, megfelelésével összefüggő és elvárandó etikai normák:
- Az óvodában dolgozó munkatárs a magánéletében is tartsa be a társadalom törvényeit és a közerkölcs szabályait.
- Az óvodában dolgozó munkatárs alkohol, drog vagy bármilyen más, az egészségi alkalmasságát veszélyeztető befolyásoltság ideje alatt nem végezhet az intézményben munkát.
- A pedagógus a gyermek egyéniségét és emberi méltóságát mindenkor tartsa tiszteletben, nem bántalmazza, nem alázza meg, sem testi, sem lelki erőszakot ne alkalmazzon.
- A pedagógusok, munkavállalók a munkaköri leírásuknak megfelelően dolgoznak, a munkaidő/munkarend pontos betartásával.
- A pedagógusok felkészülten, aktívan vegyenek részt a Pedagógiai Program és más intézményi dokumentumok kidolgozásában, érvényesítésében.
- A pedagógus, ne fejtsen ki, vagy ne kezdeményezzen olyan tevékenységet, amely káros hatással lehet a gyerekek testi vagy lelki épségére.
- A pedagógus fejlessze a gyermek közösségi magatartását, óvja a kiközösítéstől bármilyen hátránnyal küzdő gyermekről legyen szó.
- A pedagógus betartja a pedagóguspálya jogi és etikai normáit, törekszik saját személyiségének fejlesztésére, nyitott a pedagógiai tevékenységre vonatkozó építő kritikára.
- Az intézmény állagát, vagyontárgyainak épségét megóvják, védjék az intézménybe járó gyermekek és munkavállalók biztonságát, takarékoskodjanak az energiaforrásokkal.
- Az intézmény érdekeit érintő külső megbízatásaikról tájékoztassák az óvoda igazgatóját.
- A gyermekek jelenlétében a kollégákat, az intézmény munkavállalóit és a szülőket nem minősítik.
- A pedagógusok és a munkavállalók az adott munkaterületnek megfelelő balesetmentes és esztétikus öltözékben dolgoznak.
- Betegség esetén csak abban az esetben végzik tovább a munkájukat, ha az a gyermekekre, kollégákra és magára nézve nem ártalmas.
A)Az intézményekben dolgozó alkalmazottak munkahelyi, szakmai kapcsolatainak etikai normái:
- Az óvodaigazgató és a beosztottak kapcsolatát a korrektség, tárgyilagosság, őszinteség, kölcsönös bizalom és tisztelet jellemzi.
- Az alkalmazottak (munkavállalók) sem tetteikkel, sem nyilatkozataikkal nem csorbíthatják az intézmények szakmai jó hírnevét.
- Az alkalmazottak (munkavállalók) kölcsönösen megbecsülik és tisztelik egymást.
- A szakmai vitákat a tárgyszerűség és a tolerancia jellemzi.
- A pedagógiai munkát segítő alkalmazottak és technikai dolgozók az óvodapedagógusok által alkalmazott pedagógiai módszerekhez alkalmazkodnak.
- A munkavállalók elvárhatják emberi méltóságuk és személyi jogaiknak tiszteletben tartását és egyben kötelességük ezt másokkal szemben is gyakorolni.
- A más nevelési-oktatási szakemberrel való kapcsolatot a tárgyilagosság, szakmai őszinteség, kölcsönös bizalom jellemzi.
- A munkavállalók, mint emberek tévedhetnek, hibázhatnak. Ennek megelőzése, illetve kijavítására törekvés az etikai kötelességük.
B)A gyermekkel való kapcsolat etikai normái:
- Intézményeink valamennyi munkatársa (munkavállalói) a gyermekek jogait minden esetben tiszteletben tarja, egyben erkölcsi kötelességének tekinti e jogok betartását.
- Minden munkatárs (munkavállaló) arra törekszik, hogy pozitív érzelmeket közvetítő, elfogadó, elsősorban a gyermek testi, szellemi és erkölcsi fejlődését szem előtt tartsa. A rá bízott gyermek felé feltétel nélküli szereteten alapuló magatartással közeledjen.
- A gyermekek kapcsolatában törekedjenek a másság elfogadására. Együttérzésére, készségek kialakulására, figyelmességre neveljenek.
- Az erkölcsi értékek megítélésében a nevelőtestület egységben lép fel, az értékeket tekintve az intézmény Pedagógiai Programjában foglaltaknak megfelelően.
- A gyermekek fegyelmezésének alapja a testi és szóbeli sérelmek elkerülése. A közös tevékenységet zavaró, illetve a saját és mások fejlődését akadályozó cselekedetek megítélése, az intézmény Pedagógiai programjában foglaltaknak megfelelően alkalmazandó.
- Fegyelmezésre akkor kerüljön sor, amikor szakmai szempontból ezt tartja a legcélravezetőbb pedagógiai eljárásnak.
- A gyermek egyéni szükségleteit figyelembe véve, olyan pedagógiai helyzetet teremt, amelyek elősegítik a gyermek fejlődését és az egészséges életmód kialakítását.
C)Szülőkkel való kapcsolat etikai normái
- A kapcsolat alapja a kölcsönös tisztelet és megbecsülés legyen.
- A pedagógus és a szülő kapcsolata egyenrangú személyek partneri kapcsolata, amely csak a pedagógiai kompetencia területén aszimmetrikus. Ez esetben a pedagógus szaktudása alapján, az óvodapedagógus szerepe érvényesül.
- Egyéni beszélgetések során elhangzott családi vonatkozásokat, magáninformációkat tartsák szigorúan titokba, illetve csak a gyermek érdekében használják fel. Beszélgetéseik során ne sértsék meg a szülők magánszféráját.
- Fogadóórákon és egyéb személyes alkalmakkor teljes körű információt gyűjtsenek a gyermekről.
- A szülőkkel való találkozások során és az egyéb alkalmakkor különösen ügyeljenek a gyerekek és szüleik jó hírnevéhez fűződő jogainak érvényesülésére a személyiségi jogok figyelembevételével.
- A szülői értekezleteken a pedagógus az egész csoportot érintő kérdéseket, gondolatokat, feladatokat tárgyalja, hátrányosan egyik szülőt sem különböztetheti meg.
- Intézmények tiszteletben tartják és elfogadják a család elsődleges nevelő hatását, amennyiben ez a gyermekek biztonságát nem veszélyezteti.
- A nem pedagógus munkakörben dolgozó, de a munkát segítő alkalmazottak, egyéb munkavállók nem adhatnak részletes információt a gyermekről, a pedagógushoz kell irányítaniuk a szülőt.
- A tudomásra jutott (családi életre és gyermekre vonatkozóan) információt csak a gyermek érdekében adhat tovább, olyan személynek, akik erre jogosultak. (pl. Bíróság, Gyámhatóság) Részletesen az Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzat tartalmazza!
- A szülői értekezleten a pedagógus csak az egész csoportot érintő kérdéseket, gondokat, feladatokat tárgyalja, kerülje az egyes gyerekeket, így a szülőket is bántó, megszégyenítő, az egyén adott teljesítményére, helyzetére utaló értékeléseket, minősítéseket, megjegyzéseket.
- A különféle pénzügyi igényeknek a pedagógus ellenáll. Amennyiben ez az intézmény szabályai szerint mégis lehetséges, csak a szülők teljes körű egyetértésével tegye. A pénz felhasználásáról pontos elszámolást készítsen a szülőknek.
- A szülőktől nem fogad el olyan ajándékot, amely értékénél vagy az ajándékozás módjánál fogva kötelezettséghez vezet.
- A szülők munkáját saját céljaira térítésmentesen nem veheti igénybe.
- A szülők között ne tegyen különbséget, kapcsolataik egyenlők legyenek.
D) A titoktartás etikai normái
- Intézményeink munkatársainak titoktartási kötelezettsége van minden olyan információra vonatkozóan, amelyek a gyermekekkel és annak hozzátartozóival kapcsolatos.
- Az elhangzott információt titokként kezeli és együttműködése a kölcsönösségre és segítő kommunikációra épül.
- Az intézmény belső életével kapcsolatos információk szolgálati titokként kezelendők. Illetéktelen személyeknek nem adhatók tovább.
- A szülők nyilatkozata alapján, az intézmények eseményeiről a honlapon lehet tájékozódni.
- Az interneten lévő közösségi oldalakra képeket feltölteni kizárólag az adott személy jóváhagyásával lehet.
- Az óvodavezető és valamennyi munkatárs felelős az intézmények tulajdonában lévő eszközök épségéért, működőképességéért, azok célszerű és hatékony használatáért.
- Elvárás a munkatársaktól, hogy az óvodai eszközöket és a létesítményt magán célra csak engedéllyel használják.
Intézményi tulajdon
Bennfentes információk kezelése
Az óvodában dolgozó munkatárstól elvárható:
- hogy az óvoda belső életével kapcsolatos információkat szolgálati titokként kezelje.
- hogy írásos felhatalmazás nélkül ne adjon ki bennfentes információt az óvodán kívül álló személyeknek.
- hogy bennfentes információk megosztásával óvodán belül se éljen indokolatlanul.
- hogy más intézményre vonatkozó információt, melyek a partnerkapcsolat során tudomására jut-, nem ad tovább és nem él vissza velük.
- Betartsa az Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatot!
Politikai és közéleti tevékenység etikai normái
Az óvodában dolgozó munkatárstól elvárható, hogy:
- társadalmi szerepvállalásait időben és térben határozottan el kell különítenie nevelőmunkájától.
- az intézmény területén ne politizáljon, maradjon semleges.
- tartsa tiszteletben más ember magánéletét, vallási hovatartozását, világnézetét és politikai meggyőződését.
- fogadja el, mindenkinek joga van a saját értékrendszerhez.
- politikai tevékenységet (aggitáció) a szülőkkel, munkavállókkal külső helyszínen se végezzen.
Zárszó
Az Etikai Kódex létrehozása a törvény előírásainak és hatályos jogszabályainak megfelelően minden intézményben az alkalmazottak megkérdezésével és beleegyezésével történt (a beleegyezés formája: szóbeli).
Etikai eljárás
- Etikai eljárás indulhat az ellen, aki etikai vétséget követ el, vét az Etikai Kódexben meghatározott szabályok ellen.
- Az Etikai Kódexet az intézményben dolgozó minden munkavállaló ismerje meg, tartalmát feltétel nélkül fogadja el.
- Az Etikai Kódex a nevelőtestület és az intézmény minden munkavállaló jóváhagyásával lép hatályba.
- Az elfogadott kódexet a munkavállók aláírásukkal kötelesek hitelesíteni.
Az etikai bizottság létrehozása és működtetése:
- Az Etikai Kódex felülvizsgálatára 5 évenként vagy az óvodaigazgató választást követően, vagy a fenntartó kezdeményezésére kerül sor.
- Az állásfoglalás a választott Etikai Bizottság feladata, akik javaslatot tehetnek a további intézkedésre az óvodaigazgató felé, melynek szabályozója az SZMSZ- ben található. Az óvodaigazgató felelőssége és saját hatáskörben történő elbírálása, hogy az eljárásról tájékoztatja-e a fenntartót.
- Az etikai vétség kivizsgálásánál fontos elvárás a pártatlanság, valamint az érintett munkavállaló megfelelő képviseletének biztosítása.
- Attól függően, hogy óvodapedagógusról, vagy dajkáról, vagy más munkavállalóról van szó, a szakmai közösség képviselje magát olyan számban, hogy egyértelmű döntést lehessen hozni.
- Az etikai bizottság mindenképp páratlan számú tagból kell, hogy álljon, mert vezetőjét minden alkalommal maga határozza meg.
Az Etikai Bizottság tagjai
- Az óvodaigazgató
- A székhelyről/telephelyről 1 fő óvodapedagógus
- A székhelyről/telephelyről 1 fő NOKS-os munkavállaló
Az etikai bizottság megszűnik
- felülvizsgálatkor
- a tagok etikai vétsége során
- Indokolt esetben a tag/tagok lemondása miatt
MEGISMERÉSI NYILATKOZAT
Az Etikai kódexben foglaltakat megismertem. Tudomásul veszem, hogy az abban foglaltakat a munkavégzésem során köteles vagyok betartani.
Név
|
Beosztás/munkakör
|
Kelt
|
Aláírás
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kelt: Budapest,2024. január 08.
Madarász Károly
Ph. kuratóriumi elnök