ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY INTÉZMÉNYEI SZABÁLYZATOK, DOKUMENTUMOK

Az Aranyló Napraforgó Alapítvány és Intézményei: szabályzatok, egyéb a működés, gazdálkodás átláthatóságát segítő dokumentumok

Épület,- illetve csoport összevonás

-        olyan esetben, amikor a gyermekek létszáma 10 fő alá csökken csoportösszevonás lehetséges

-        pedagógus illetve nevelés, oktatást közvetlenül segítő dolgozó hiányzása esetén a csoportok összevonhatók, illetve délutáni pihenőidőtől kisebb csoportokban szétoszthatók. Szétosztáskor elv, hogy minél kevesebb gyermeket zavarjunk meg a számára megszokott körülmények változtatásával.

-        7:30 – 9:00, valamint 15:30 – 17:00 ügyeleti időpontokban a csoportösszevonás megengedett.

Rendkívüli esetben, ha a csoportok létszáma jelentősen lecsökken, a teljes nyitva tartás alatt össze lehet vonni az óvodai csoportokat.

 

  1. I.               Az intézmény struktúrája, az intézményi munkarend

HUMÁN ERŐFORRÁS BIZTOSÍTÁSA – CSOPORTBEOSZTÁSOK (változó)

Ssz.

Csoport neve

és korcsoport

 

Lét-

szám

Óvodapedagógus

Pedagógiai asszisztens

Dajka

  1.  

Százszorszép csoport (székhely)

3

1,5 (2)

0 (1)

1

  1.  

Nefelejcs csoport

(székhely)

4

1,5 (2)

1

1

  1.  

Meggyes csoport

(telephely)

3

2

0

1

Összesen

10

6

1

3

 

A pedagógiai munkát és működést segítő további munkatársak:

Beosztás

munkavégzés helye

Konyhai kisegítő

székhely 2 - telephely 1

Gazdasági ügyintéző

székhely

 

Intézményi maximális álláshelyek

száma (módosításig):             11,25 + 2 fő megbízási szerződés alapján

igazgató                                  igazgatóhelyettes, miniszteri egyetértést követően 1 fő

igazgatóhelyettes                    óvodapedagógus 1 fő

operatív igazgató                    megbízási szerződés alapján 1 fő

óvodapedagógus                     csoportonként 1,5-2 (ebből 1 álláshelyen igazgató 10 órában, valamint igazgatóhelyettes 24 órában)

dajka                                       csoportonként 1

pedagógiai asszisztens           3 csoportonként 1 -      illetve óvodapedagógus hiány esetén határozott időtartamú kinevezéssel további pedagógiai asszisztensek nevezhetőek ki óvodapedagógus álláshely betöltésére

konyhai dolgozó                     összesen 2,8 székhely-telephely (munkaszerződés 0,9 fő, kinevezés: 0,9 főmegbízási szerződés 1 fő)

gazdasági ügyintéző               0,2

A szervezeti egységek és a vezetői szintek meghatározásánál azt az alapelvet érvényesítjük, hogy az intézmény feladatait a jogszabályi előírásoknak és a tartalmi követelményeknek megfelelően magas színvonalon láthassa el. A munkavégzés, a racionális és gazdaságos működtetés, valamint a helyi adottságok, körülmények és igények figyelembevételével alakítottuk ki a szervezeti egységeket. Az igazgató a fenntartó által engedélyezett álláshelyek tekintetében önálló hatáskörben dönthet annak felhasználásáról, teljes- illetve részmunkaidős foglalkoztatottak tagolásáról azzal a feltétellel, hogy az engedélyezett létszámot nem lépheti át.

III/1. Intézményvezetés

III/1.1 Igazgató

Az óvoda és telephelye élén az igazgató áll, aki az intézmény egyszemélyi felelős vezetője, aki munkáját a vonatkozó előírásoknak megfelelően látja el. A fenntartó (jogszabályi felhatalmazás alapján) az igazgatói munkakört nem pályáztatja meg. Az igazgatói státuszt csak a 326/2013. (VIII.30.) Korm. rendeletnek megfelelő iskolai végzettséggel, valamint szakmai gyakorlattal rendelkező óvodapedagógus töltheti be. A kinevezés feltétele miniszteri egyetértés. Az igazgató kinevezhető abban az esetben is, ha tartósan távollévő.  Jogkörét esetenként a székhely vagy telephelyi óvoda intézményekből kijelölt óvodapedagógusra/igazgatóhelyettesre/operatív igazgatóra átruházhatja. Tartós távollét, vagy munkaviszonyának megszűnése esetén az igazgatóhelyettes mind addig ellátja az SZMSZ ide vonatkozó rendelkezéseit, amíg tartós távollétről az igazgató vissza nem jön, vagy az új igazgató megbízása meg nem történik. A megbízásra kerülő új óvodapedagógusnak rendelkeznie kell a.   

Az igazgató felelős az intézmény szakszerű és törvényes működéséért, az ésszerű, takarékos gazdálkodásért, gyakorolja a kötelezettségvállalást, munkáltatói és aláírási jogköröket, és dönt az intézmény működésével kapcsolatos minden olyan ügyben, amelyet jogszabály nem utal más hatáskörbe.

Az igazgató egyszemélyi felelősséggel vezeti az intézményt, ellátja a jogszabályok maradéktalan figyelembevételével a jogszabályokból és a jelen szabályzatból rá háruló feladatokat. Az igazgatónak az intézmény vezetésében fennálló felelősségét, képviseleti és döntési jogkörét elsődlegesen a törvények és végrehajtási rendeletei határozzák meg.

Felelőssége kiterjed a munkaköri leírásban található feladatkörökre.

Írásbeli beszámolási kötelezettsége van a fenntartó felé minden nevelési évet követően a szakmai munkáról, a működés helyzetéről. Képviseleti joga van az intézmény, mint jogi személy teljes körű képviselete során. Képviseleti jogkörét átruházhatja az igazgatóhelyettesre és meghatározott körben az óvoda más alkalmazottjaira.

Az óvoda vezetésével összefüggő feladatai ellátásában egy igazgatóhelyettes segíti a mindennapokban.

Az igazgató gyakorolja az intézménynél foglalkoztatottak felett a munkáltatói jogokat:

- pedagógusok

- nevelőmunkát közvetlenül segítő alkalmazottak: dajkák, pedagógiai asszisztensek, intézményi titkár

- kisegítő dolgozók: konyhai dolgozó, gazdasági ügyintéző.

Az igazgató jogköre és felelőssége

A 2023. évi LII. törvény 75.§ alapján az igazgató felelőssége

(1) A köznevelési intézmény igazgatója

a) felel az intézmény szakszerű és törvényes működéséért, fenntartó által rendelkezésre bocsátott eszközök tőle elvárható gondossággal való kezeléséért – önálló költségvetéssel nem rendelkező intézmény kivételével – az intézmény gazdálkodásáért,

b) önálló költségvetéssel nem rendelkező intézmény igazgatója kivételével a 17. § alapján gyakorolja a munkáltatói jogokat a köznevelési intézményben foglalkoztatottak felett,

c) dönt az intézmény működésével kapcsolatban minden olyan ügyben, amelyet végrehajtási jogszabály, köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyra vonatkozó szabály nem utal más hatáskörébe,

d) felelős az intézményi szabályzatok elkészítéséért,

e) képviseli az intézményt.

(2) A nevelési-oktatási intézmény igazgatója felel

a) a pedagógiai munkáért,

b) a nevelőtestület vezetéséért,

c) a nevelőtestület jogkörébe tartozó döntések előkészítéséért, végrehajtásuk szakszerű megszervezéséért és ellenőrzéséért,

d) önálló költségvetéssel rendelkező intézmény esetében a rendelkezésre álló költségvetés alapján a nevelési-oktatási intézmény működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosításáért,

e) a nemzeti és intézményi ünnepek munkarendhez igazodó, méltó megszervezéséért,

f) a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok megszervezéséért és ellátásáért, a gyermekvédelmi jelzőrendszernek a nevelési-oktatási intézményhez kapcsolódó feladatai koordinálásáért,

g) a nevelő és oktató munka egészséges és biztonságos feltételeinek megteremtéséért,

h) az iskolaszékkel, a köznevelésben foglalkoztatotti érdek-képviseleti szervekkel és a diákönkormányzatokkal, szülői szervezetekkel való megfelelő együttműködésért,

i) a tanuló- és gyermekbaleset megelőzéséért,

j) a gyermekek, tanulók rendszeres egészségügyi vizsgálatának megszervezéséért,

k) a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló éves teljesítményértékeléséért és

l) a Kar által elfogadott Etikai Kódex betartásáért és betartatásáért.

(3) A köznevelési intézmény igazgatója a pedagógiai munkáért való felelőssége körében szakmai ellenőrzést indíthat az intézményben végzett nevelő és oktató munka, egyes alkalmazott munkája színvonalának külső szakértővel történő értékelése céljából.

Továbbá az Nkt 69. § (1) jogszabálya alapján:

A köznevelési intézmény igazgatója 

69. § (1) A köznevelési intézmény igazgatója * 

a) *  felel az intézmény szakszerű és törvényes működéséért, fenntartó által rendelkezésre bocsátott eszközök tőle elvárható gondossággal való kezeléséért – önálló költségvetéssel nem rendelkező intézmény kivételével – az intézmény gazdálkodásáért,

b) * 

c) dönt az intézmény működésével kapcsolatban minden olyan ügyben, amelyet jogszabály, kollektív szerződés, közalkalmazotti szabályzat nem utal más hatáskörébe,

d) felelős az intézményi szabályzatok elkészítéséért,

e) * 

f) képviseli az intézményt.

(2) *  A nevelési-oktatási intézmény igazgatója felel

a) a pedagógiai munkáért,

b) a nevelőtestület vezetéséért,

c) a nevelőtestület jogkörébe tartozó döntések előkészítéséért, végrehajtásuk szakszerű megszervezéséért és ellenőrzéséért,

d) *  önálló költségvetéssel rendelkező intézmény esetében a rendelkezésre álló költségvetés alapján a nevelési-oktatási intézmény működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosításáért,

e) a nemzeti és iskolai ünnepek munkarendhez igazodó, méltó megszervezéséért,

f) *  a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok megszervezéséért és ellátásáért, a gyermekvédelmi jelzőrendszernek a köznevelési intézményhez kapcsolódó feladatai koordinálásáért,

g) a nevelő és oktató munka egészséges és biztonságos feltételeinek megteremtéséért,

h) az iskolaszékkel, a munkavállalói érdek-képviseleti szervekkel és a diákönkormányzatokkal, szülői szervezetekkel való megfelelő együttműködésért,

i) a tanuló- és gyermekbaleset megelőzéséért,

j) a gyermekek, tanulók rendszeres egészségügyi vizsgálatának megszervezéséért,

k) a pedagógus etika normáinak betartásáért és betartatásáért.

(3) *  A köznevelési intézmény igazgatója a pedagógiai munkáért való felelőssége körében szakmai ellenőrzést indíthat az intézményben végzett nevelő és oktató munka, egyes alkalmazott munkája színvonalának külső szakértővel történő értékelése céljából.

(4) *  A nevelési-oktatási intézmény igazgatójának munkáját a nevelőtestület és a szülők közössége a vezetői megbízásának második és negyedik évében személyazonosításra alkalmatlan kérdőíves felmérés alapján értékeli. Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés az igazgató munkájának ellenőrzése és értékelése során a kérdőíves felmérés eredményét is figyelembe veszi.

Az igazgató munkarendje:

Az igazgató csoportban eltöltendő kötelező óraszáma heti 10 óra.

A nevelési-oktatási intézmény igazgatója munkaideje felhasználását és beosztását a csoportban eltöltött órákon, foglalkozások megtartásának kötelezettségén kívül maga jogosult meghatározni.

A munkaidő és a kötelező óraszám közti különbséget felkészülésre, vezetési feladatok végzésére kell fordítania, amely nemcsak az óvodában eltöltött időt jelenti: beszerzések, értekezletek, pedagógiai konferenciák, gazdasági megbeszélések, továbbképzések, telephely ellenőrzése stb.

III/1.2 A vezetőség tagjai

A vezetőség tagjai: az igazgató, igazgatóhelyettes, operatív igazgató. Tagjai lehetnek még a munkaközösségek vezetői és a gyermekvédelmi tevékenységért felelősszemély is.

Az óvodaigazgató titulus használata: igazgató

Az óvodaigazgató-helyettes titulus használata: igazgatóhelyettes

Amennyiben a rangidős óvodapedagógus látja el az óvoda vezetői feladatait az alkalmazott titulus: megbízott igazgatóhelyettes

III/1.3 Az igazgató helyettesítési rendje:

Az igazgatót az óvodaigazgató helyettes helyettesíti. Feladatait a munkaköri leírás tartalmazza, ezen felül az óvodaigazgató saját hatáskörben eljárva további feladatokkal, képviseleti teendőkkel láthatja el. Megbízását az óvodaigazgató adja határozatlan időre.

Az igazgató tartós távolléte esetén a teljes vezetői jogkör gyakorlását az óvodaigazgató-helyettes látja el.

Vezetői tevékenységét az igazgató közvetlen irányítása mellett végzi. Felette az általános munkáltatói jogokat az igazgató gyakorolja. Az igazgatóhelyettes munkaköri leírását az igazgató készíti el.

Az igazgató és az igazgatóhelyettes együttes távolléte esetén a teljes vezetői jogkör gyakorlása: a mindenkori rangidős óvodapedagógus gyakorolja.  A rangidős óvodapedagógus amennyiben a feladatot nem vállalja életkor alapján az őt követő óvodapedagógust kell megbízni.

Az igazgató tartós távolléte, vagy munkaviszonyának megszűnése esetén az igazgatóhelyettes teljes vezetői jogkörének gyakorlása az SZMSZ Az igazgató jogköre és felelőssége pontjaira kiterjedően történik, mind addig, amíg az igazgató tartós távolléte meg nem szűnik, ill. az új igazgató megbízása meg nem történik.

Az igazgatóhelyettes munkarendje:

 Az igazgatóhelyettes csoportban eltöltendő kötelező óraszáma heti 24 óra. A munkaidő és a kötelező óraszám közötti különbséget felkészülésre, a helyettesi feladatok elvégzésére kell fordítani, amit a munkaköri leírása rögzít, ill. az igazgató a feladatkörébe utal, valamint eseti helyettesítést vállal. Az igazgatóhelyettes részmunkaidőben, de minimum heti 35 órában is alkalmazható.

III/1.4 Az igazgató telephelyre vonatkozó munkarendje:

  • Az igazgató saját hatáskörben alakítja ki a telephelyen a szülői fogadóóráit, melyet minden évben a Munkaterv tartalmaz
  • Szülői fogadóórát minden hónapban legalább egyszer tartania kell, amennyiben az igazgatóhelyettes nem a telephelyi óvodában lát el óvodapedagógusi feladatokat. Ebben az esetben negyedévente egyszer köteles igazgatói szülői fogadóórát tartani.
  • Szünetekben, valamint június 01.-től augusztus 31.-ig nem tart helyszíni fogadóórát.
  • A telephelyet havonta egyszer, saját hatáskörben látogatja, erről írásos munkatervet, feljegyzést, jegyzőkönyvet nem készít. Ettől eltérni indokolt esetben, vagy hatósági ellenőrzésen való részvétel esetén, vagy saját elhatározásból lehetséges. Amennyiben a miskolci telephelyről kerül kinevezésre az igazgatóhelyettes, ahol tartósan jelen van, így a telephely működését maga irányítja, így elegendő a negyedévente egy alkalommal történő személyes látogatása az igazgatónak.
  • Államkincstári és Kormányhivatali ellenőrzésen köteles részt venni, ez alól csak különösen indokolt esetben térhet el. Ebben az esetben meghatalmazás útján az igazgatóhelyettes, operatív igazgató képviseli, annak távolléte esetén a fenntartó Alapítvány megbízottja, vagy meghatalmazásra az SZMSZ Az igazgató helyettesítési rendjében körül írt személy. A kijelölés szóban történik meg, a képviselet meghatalmazás útján történhet.
  • Köteles szükség szerint, akár naponta kapcsolatot tartania a telephellyel.

III/1.5 Az intézmény képviselőjeként történő eljárás rendje, hatáskörök átruházása

Az igazgató a képviselet jogkörét az alábbi esetekben ruházhatja át: betegség, tartós távollét vagy más akadályoztatása esetén kivéve, ha a fenntartó másként nem rendelkezik.

Az intézmény képviselőjeként járhatnak el az egyes vezetők a következők szerint:

-        az igazgatóhelyettes teljes jogkörrel helyettesíti az igazgatót annak távolléte esetén,

-        az igazgatóhelyettes a helyettesítési rend szerint járhat el az intézmény képviselőjeként,

-        az igazgatóhelyettes a fenntartó előtt az adott területük ügyében jogosultak külön felhatalmazás nélkül is képviselni az intézményt.

-        az operatív igazgató megbízás alapján folyamatosan

Az igazgató egyszemélyi felelősségének érvényesülése mellett a következő hatásköröket ruházhatja át:

A képviseleti jogosultság köréből

  • az intézmény szakmai képviseletét az igazgató-helyettesre, operatív igazgatóra
  • az előző ponton felül bármilyen vezetői feladattal kapcsolatban az igazgatóhelyettes, operatív igazgató képviselheti az igazgatót, ha az arra utasítja.

A munkáltatói jogköréből

  • nevelőmunkát közvetlenül segítő és az egyéb feladatot ellátó alkalmazottak közvetlen irányítását, munkájuk szervezését és ellenőrzését az igazgató, operatív igazgató vagy az SZMSZ-ben leírt helyettesítés alapján kell gyakorolni.

III/1.6 Az igazgató és az igazgatóhelyettes intézményben való benntartózkodásának rendje, a helyettesítés sorrendje

Az óvoda zavartalan működéséhez biztosítani kell a vezetői feladatok folyamatos ellátását. Az igazgató munkaideje kötetlen, az igazgatóhelyettes munkarendje az alábbiak szerint kerül felosztásra:

Vezetői beosztás

óvodai foglalkozásainak száma

kötetlen óraszáma

pedagógiai és vezetői teendőkkel kapcsolatosan

heti munkaideje

igazgató

10

30

40

igazgatóhelyettes

24

21

16

14

40

35

Ha az óvoda igazgatója a szükséges igazgatói intézkedéseket akadályoztatása (pl. betegsége, egyéb távolléte, tartós távollét stb.) miatt nem tudta, tudja megtenni, a vezetői feladatokat a teljes jogkörrel rendelkező igazgatóhelyettesnek kell ellátnia, megbízás alapján az operatív igazgató is elláthatja a feladatokat.

Együttes hiányzásukkor a helyettesítést adott intézmény rangidős óvodapedagógusának kell ellátnia, hiányzásuk esetén a leghosszabb szolgálati idővel rendelkező pedagógusnak, illetve a leghosszabb szolgálati idővel rendelkező pedagógiai asszisztensnek. A feladat ellátásához hozzájárulás szükséges. Az igazgató, az igazgatóhelyettes, rangidős óvodapedagógus helyettesítésére vonatkozó további előírás, hogy az intézkedés jogköre teljes jogkör, tartós helyettesítés esetén munkaköre megbízott igazgatóhelyettes.

III/1.7 Különleges megbízás: operatív igazgató

A fenntartó 2024. június 25.-én kelt KH/2024.06.25 számú kuratóriumi határozat 2. pontja alapján felhatalmazást ad operatív igazgatói megbízás létrehozására -megbízási szerződés-. Az operatív igazgató teljes jogkörrel irányítja az intézményt mind addig amíg a megbízása visszavonásra, vagy jogköre korlátozásra nem kerül. Az operatív igazgató pozíció az intézmény alapító okiratában szerepel.

Feladatai, kötelezettségei:

1,         szoros kapcsolattartás a fenntartóval, jelentési kötelezettség az intézmény teljeskörű működéséről

2,         a fenntartó, az óvoda intézmény részéről a megbízási szerződés aláírójával együttesen az Igazgató távolléte esetén, vagy megbízási szerződés alapján felruházza teljeskörű igazgatói jogkör gyakorlással, beleértve munkáltatói jogkör gyakorlást is(alapító okirat alapján)

3,         meghatalmazás útján jogosult mindennemű irat, okirat aláírására, az intézmény teljeskörű képviseletére

4,         gazdálkodási tevékenység folytatására,

5,         megbízását a fenntartó adja ki közösen az intézmény igazgatójával, vagy annak akadályoztatása esetén az őt helyettesítő igazgatóhelyettessel, vagy megbízott igazgatóhelyettessel megbízási szerződés formájában, mely megbízás korlátlan időtartamra, de minimum 5 évre, visszavonásig érvényes

6,         feladata teljeskörűen kiterjed az intézmény alapító okiratban meghatározottakkal:

23. A köznevelési intézmény szervezete és működése

4. pontja értelmében:

Az SZMSZ alapján, az intézmény igazgatója (vagy az abban meghatározott helyettesítő   személy), a kuratórium egyetértésével megbízást adhat ellenőrzési, irányítási, gazdálkodási (igazgatói jogkör gyakorlása) stb… feladatok elvégzésére az operatív igazgatónak.

27. Az intézmény képviseletére jogosult személy: köznevelési intézmény igazgatója vagy az SZMSZ-ben meghatározottak alapján a köznevelési intézmény igazgató helyettese, annak helyettese, vagy megbízás alapján az operatív igazgató. A köznevelési intézmény igazgató helyettesének helyettesítése és annak jogköre, valamint megbízás alapján az operatív igazgató az intézményi SZMSZ-ben szabályozásra került.

28. A munkáltatói jogkör gyakorlása:A munkavállalók feletti munkáltatói jogkört, a köznevelési intézmény igazgatója gyakorolja, vagy az SZMSZ-ben meghatározottak alapján a köznevelési intézmény igazgató helyettese, annak helyettese, vagy megbízás alapján az operatív igazgató. A köznevelési intézmény igazgató helyettesének helyettesítése és annak jogköre, valamint megbízás alapján az operatív igazgatóaz intézményi SZMSZ-ben szabályozásra került.

7,         megbízási feltétel: jogász és pedagógus végzettség

8,         megbízási feladata mellett, intézményen belül egyéb munkakört betölthet

9,         az operatív igazgató feladatát önállóan látja el

10,       Fenntartó írásos döntés határozza meg egyes feladatainak és jogköreinek esetleges korlátozását az intézmény igazgatójával szemben. A korlátozás bevezetéséig önállóan irányítja az intézményt, még abban az esetben is, ha kinevezett igazgató áll az intézmény élén.

III/2.1 A nevelőtestület

A Nevelőtestület tagja: az óvoda valamennyi óvodapedagógusa, beleértve a telephelyek óvoda pedagógusait is.

Nkt: „Nevelőtestület fogalma: a nevelési-oktatási intézményben köznevelési foglalkoztatotti jogviszony, egyházi szolgálati jogviszony keretében pedagógus-munkakörben, a felsőfokú végzettséggel rendelkező, nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottak közössége.”

A nevelőtestület az intézmény pedagógusainak közössége, nevelési kérdésekben az intézmény legfontosabb tanácskozó és határozathozó szerve.  A nevelőtestület véleményt nyilváníthat vagy javaslatot tehet a nevelési-oktatási intézmény működésével kapcsolatos valamennyi kérdésben. Ki kell kérni a nevelőtestület véleményét a külön jogszabályban meghatározott ügyekben.

Nkt.70.§ (2) alapján a „nevelőtestület

e) a továbbképzési program elfogadásáról,

f) a nevelőtestület képviseletében eljáró pedagógus kiválasztásáról,

g) a házirend elfogadásáról,

h-i) … 

k) jogszabályban meghatározott más ügyekben dönt.

(3) A nevelőtestület véleményt nyilváníthat vagy javaslatot tehet a nevelési-oktatási intézmény működésével kapcsolatos valamennyi kérdésben.

A nevelőtestület a nevelési év folyamán rendes és – szükség szerint – rendkívüli értekezletet tart. A nevelőtestület értekezleteit az óvoda munkatervében meghatározott napirenddel és időpontban az óvoda vezetője hívja össze.

A nevelőtestület döntéseit és határozatait általában – a jogszabályokban meghatározottak kivételével – nyílt szavazással és egyszerű szótöbbséggel hozza.”

III/2.2 A nevelőtestület feladata (Nkt. 62. §)

„(1) A pedagógus alapvető feladata a rábízott gyermekek, tanulók nevelése, oktatása, óvodában a gyermekek Óvodai nevelés országos alapprogramja szerinti nevelése, iskolában a kerettantervben előírt törzsanyag átadása, elsajátításának ellenőrzése, sajátos nevelési igényű tanuló esetén az egyéni fejlesztési tervben foglaltak figyelembevételével. Ezzel összefüggésben kötelessége különösen, hogy

a) nevelő és oktató munkája során gondoskodjék a gyermek személyiségének fejlődéséről, tehetségének kibontakoztatásáról, ennek érdekében tegyen meg minden tőle elvárhatót, figyelembe véve a gyermek egyéni képességeit, adottságait, fejlődésének ütemét, szociokulturális helyzetét,

b) a különleges bánásmódot igénylő gyermekekkel egyénileg foglalkozzon, szükség szerint együttműködjön gyógypedagógussal, konduktorral vagy a nevelést, oktatást segítő más szakemberekkel, a hátrányos helyzetű gyermek, tanuló felzárkózását elősegítse,

c) segítse a tehetségek felismerését, kiteljesedését, nyilvántartsa a tehetséges tanulókat,

d) előmozdítsa a gyermek, tanuló erkölcsi fejlődését, a közösségi együttműködés magatartási szabályainak elsajátítását, és törekedjen azok betartatására,

e) egymás szeretetére és tiszteletére, a családi élet értékeinek megismerésére és megbecsülésére, együttműködésre, környezettudatosságra, egészséges életmódra, hazaszeretetre nevelje a gyermekeket, tanulókat,

f) …

g) a gyermek testi-lelki egészségének fejlesztése és megóvása érdekében tegyen meg minden lehetséges erőfeszítést: felvilágosítással, a munka- és balesetvédelmi előírások betartásával és betartatásával, a veszélyhelyzetek feltárásával és elhárításával, a szülő – és szükség esetén más szakemberek – bevonásával,

h) a gyermekek, a tanulók és a szülők, valamint a munkatársak emberi méltóságát és jogait maradéktalanul tiszteletben tartsa, javaslataikra, kérdéseikre érdemi választ adjon,

i) az ismereteket tárgyilagosan, sokoldalúan és változatos módszerekkel közvetítse, oktatómunkáját éves és tanórai szinten, tanulócsoporthoz igazítva, szakszerűen megtervezve végezze, irányítsa a tanulók tevékenységét,

j) …

k) részt vegyen a számára előírt pedagógus-továbbképzéseken, folyamatosan képezze magát,

l) tanítványai pályaorientációját, aktív szakmai életútra történő felkészítését folyamatosan irányítsa,

m) a pedagógiai programban és az SZMSZ-ben előírt valamennyi pedagógiai és adminisztratív feladatait maradéktalanul teljesítse,

n) pontosan és aktívan részt vegyen a nevelőtestület értekezletein, a fogadóórákon, az iskolai ünnepségeken és az éves munkaterv szerinti rendezvényeken,

o) határidőre megszerezze a kötelező minősítéseket,

p) megőrizze a hivatali titkot,

q) hivatásához méltó magatartást tanúsítson,

r) a gyermek, tanuló érdekében együttműködjön munkatársaival és más intézményekkel.

(1a) A nevelési-oktatási intézmény, többcélú intézmény igazgatója a 14 évnél fiatalabb 1-es típusú diabétesszel élő gyermek, tanuló részére abban az időtartamban, amikor az óvoda, az általános iskola, a fejlesztő nevelést-oktatást végző iskola, a kollégium, a hat és nyolc évfolyammal működő gimnázium vagy a szakgimnázium ötödik-nyolcadik évfolyamán az intézmény – beleértve az ilyen köznevelési alapfeladatot ellátó többcélú intézményt is – felügyelete alatt áll, az 1-es típusú diabétesszel élő gyermek, tanuló szülőjének, más törvényes képviselőjének kérelmére, a gyermekkori diabétesz gondozásával foglalkozó egészségügyi intézmények szakmai iránymutatása alapján az (1b)–(1e) bekezdés szerinti speciális ellátást biztosítja.

Mindezen kívül a pedagógiai munkakörben foglalkoztatott:

-        felkészül a foglalkozások megtartására, elvégzi az előkészítésükkel kapcsolatos pedagógiai feladatokat,

-        az érvényes intézményi pedagógiai programnak iránymutatásainak megfelelően, saját módszerei és az óvodaigazgató vagy óvodaigazgató-helyettes által ellenőrzött saját ütemterve szerint nevel,

-        szakmai autonómiája, hogy az óvoda vezetősége által megfogalmazott és a nevelőtestület által elfogadott munkatervi kereteken felül szabadon választja meg az általa vezetett foglalkozásokon a módszereket és szakmai anyagot,

-        minden nevelési év első szülői értekezletén a szülőkkel ismerteti a gyermekek értékelési rendszerét, majd évente kétszer (januárig, májusig) írásban értékeli a gyermekeket és azt szóban ismerteti a szülőkkel a fogadóóra keretein belül,

-        különös gondot fordít a hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatására a tehetséges gyermekek gondozására,

-        évente elkészíti, felülvizsgálja a munkájához szükséges eszközök jegyzékét, a hiányt és az amortizációt jelenti az óvodaigazgatónak,

-        csoportjában működteti a veszélyeztetettséget észlelő és jelző rendszert,

-        csoportjában elvégzi az egészséges és biztonságos intézményi működtetéssel kapcsolatos feladatokat (környezet biztosítása, balesetvédelmi oktatás a gyermekek részére),

-        munkájához szükséges ismeretek megszerzését folyamatos önképzéssel gazdagítja,

-        adminisztrációs tevékenységéhez az informatikai eszközök használatának képességét folyamatosan fejleszti,

-        a napi nevelőmunkájához szükséges jogszabályokat folyamatosan figyeli, és azokat megfelelően alkalmazza.

-        napra pontosan vezeti az OVI-KRÉTA programot

A pedagógusok adminisztratív teendői:

-        minden foglalkozását a csoportnaplóban előre, ellenőrizhetően tervezi,

-        a felvételi és hiányzási naplót naprakészen vezeti,

-        a gyermekek hiányzásainak igazolására szóló bizonylatokat dokumentálja,

-        vezeti a gyermek fejlődését nyomon követő dokumentációt, a gyermek anamnézisét, valamint a testi (látás, hallás, mozgás), szociális, érzelmi, erkölcsi és értelmi fejlődésével kapcsolatos információkat képességekre, készségekre részleteiben lebontva az óvodai nevelés teljes időszakára kiterjedően,

-        a statisztikákat határidőre elkészíti,

-        a gyermek, szülőjének írásbeli nyilatkozatát beszerzi a dokumentációk megismeréséről, a gyermek épületből való kivitelének engedélyezéséről, fénykép, videó készítésének szülői hozzájárulásáról, szűrővizsgálatokon való részvételről és minden olyan óvodai, döntéshez, amelyből a szülőre fizetési kötelezettség hárul,

-        a szülői értekezleteken jegyzőkönyvet készít,

-        előkészíti a szükséges szakvéleményt

-        használja az aktuálisan előírt, illetve a nevelőtestület által választott felületeket.

A nevelőtestület akkor határozatképes, ha tagjainak több mint fele jelen van. Döntéseit és határozatait - kivéve jogszabályban meghatározott titkos szavazás esetén – nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza. Ha a nevelőtestület egyszerű szótöbbséggel hozható döntésekor szavazategyenlőség keletkezik, a határozatot az óvodaigazgató szavazata dönti el. A nevelőtestület döntéseit határozati formában kell megszövegezni. A határozatokat nevelési évenként sorszámozni kell, és azokat nyilvántartásba kell venni. Jelölése NT/év. hónap. nap (a nevelőtestületi ülés és határozathozatal napja).

Rendkívüli Nevelőtestületi értekezlet hívható össze az óvoda lényeges problémáinak megoldására, ha a nevelőtestület tagjainak egyharmada vagy az intézmény vezetője szükségesnek látja. A rendkívüli nevelőtestületi értekezletet foglalkozási időn kívül a kezdeményezéstől számított nyolc napon belül kell összehívni.

Rendkívüli Nevelőtestületi értekezletet kell összehívni nyolc napon belül akkor is, ha azt a

Szülői szervezet kezdeményezte, annak eldöntéséért, hogy a Nevelőtestület a kezdeményezést elfogadja-e.

A Nevelőtestületi, alkalmazotti értekezletekről lényegkiemelő, emlékeztető feljegyzés készül, mely tartalmazza:

•   a helyet, időt, az értekezlet napirendi pontjait

•   a jelenlévők nevét

•   az igazoltan, illetve igazolatlanul távollévők nevét

•   a javaslatok egyenkénti megszavaztatását

•   a határozat elfogadását.

A feljegyzést az értekezleteket követő három munkanapon belül el kell készíteni. csatolni kell a napirendi pontokat rögzítő aláírt jelenléti ívet. A feljegyzés egyben jegyzőkönyvként is szolgál, mely tartalmazza a meghozott határozatokat, melyet a fent jelölt módon sorszámmal kell ellátni.

Felelőssége: a munkaköri leírásban, illetve az óvoda belső szabályzataiban rá háruló feladatokra, illetve a munkájához leltár szerinti eszközök felelősségére terjed ki.

Beszámolási kötelezettsége: nevelési év végén, meghatározott szempontok alapján történő önértékelés formájában.

Rendkívüli eljárásrend:

A Nevelőtestület ülését skypon, egyéb más elektronikus kapcsolat útján tartja meg, a személyes megjelenés mellőzésével. Az így megtartott ülésen, az azon részt vevők jól hallható igennel, jelzik jelenlétüket, melyet a jegyzőkönyvvezető rögzít. Ezzel a jelenléti ívek aláírására nincs szükség. Határozathozatalnál, ugyan csak jól hallható igen, vagy nem, vagy tartózkodom kifejezéssel szavaz.

III/3.1 A nevelőmunkát közvetlenül segítő dolgozók közössége (NOKS dolgozók)

Felettük az általános munkáltatói jogokat az igazgató gyakorolja. Jogszabályokban megfogalmazott és saját területüket érintő kérdésekben véleményezési és javaslattevő jogkörrel rendelkező közösséget alkotnak. Közvetlen felettesük a helyi magasabb vezető.

  • pedagógiai asszisztensek,
  • dajkák,
  • intézményi titkár. (100 fős gyermeklétszám fölött)

III/3.2  Pedagógiai asszisztens

Beosztása, munkaideje: teljesállás esetén napi 8 óra, a munkaköri leírás szerint.

Feladata:

  • Segíti az intézményben folyó pedagógiai munkát a pedagógus útmutatása alapján.
  • Biztosítja a fejlesztési időszakon túl a gyermekek ellátását, felügyeletét.
  • Gondoskodik a gyermekek testi szükségleteinek ellátásáról, a játékos foglalkoztatásáról, fejlődésük optimális segítéséről a pedagógusok iránymutatása szerint.
  • Segíti az óvodapedagógus irányítása alapján a csoportban folyó pedagógiai munkát, az eszközöket előkészíti, elrakja, segít a csoportszoba átrendezésében, a gyermekek eszközeinek előkészítésében, egyes gyermekeknek egyéni segítséget nyújt.
  • Ügyel a folyosói rendre, a WC rendeltetésszerű használatára, a kézmosásra, a gyermekek étkezésére.
  • Részt vesz a reggeli, az ebéd és uzsonnáztatás lebonyolításában.
  • Az udvaron a levegőztetésnél, sétánál segít a gyermekek öltözködésében, az udvari rend megtartásában, ott játékot kezdeményez.
  • A délutáni pihenő alatt és szabadidejében az óvodapedagógus útmutatása alapján szemléltető eszközöket készít, azokat karban tartja, előkészíti azokat a következő napokra.
  • Segít a gyermekek hazabocsátásánál.
  • Beosztás vagy helyettesítése során a gyermekek felügyletét önállóan végzi.
  • Szükség esetén elvégzi a dajkai/óvodapedagógusi teendőket.

Szakmai követelmények: Gyermekszerető viselkedésével, személyi gondozottságával, kommunikációs és beszédmintájával hat az óvodás gyermekek fejlődésére. Tiszteli a gyermeket, a szülőt, kapcsolataira a tapintat, az elfogadás jellemző. A tudomására jutott pedagógiai információkat titokként kezeli.

Felelőssége:

  • kiterjed a munkaköri leírásban található feladatkörre, a gondjára bízott gyermekek testi épségéért teljes körű felelősséggel tartozik.

III/3.3  Dajka

Feladata:

  • Biztosítja a pedagógiai munkához szükséges higiénés feltételeket.
  • Közreműködik a gyermek egész napi gondozásában a környezet rendjének, tisztaságának megteremtésében. Ellátja a környezetgondozási és balesetmegelőzési teendőket, kisebb baleseteknél elsősegélyt nyújt.
  • Megteremti a biztonságos játék feltételeit - a játékeszközök kezelése, tisztántartása,
  • Munkáját a gyermek óvodai napirendjéhez igazodva az óvodapedagógusok irányítása mellett szervezi és végzi.
  • Segít a gyermekek gondozásában, öltöztetésében, a tisztálkodási teendők ellátásában.
Weblap látogatottság számláló:

Mai: 31
Tegnapi: 6
Heti: 295
Havi: 733
Össz.: 80 620

Látogatottság növelés
Oldal: ANAÓ SZMSZ (2) 2024.01.08
ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY INTÉZMÉNYEI SZABÁLYZATOK, DOKUMENTUMOK - © 2008 - 2025 - anaszabalyzatok.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen adja a tárhelyet, és minden szolgáltatása a jövőben is ingyen ...

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »