Fenntartó: ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY
Intézmény neve, címe:
ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNYI ÓVODA, 1149 BUDAPEST, PÓSA LAJOS UTCA 61.
OM-azonosító: 201627
Jelen szabályzatban nem szabályozott kérdésekben az Nemzeti Köznevelési törvény és a kapcsolódó jogszabályok vonatkozó előírásai szerint kell eljárni. Felülvizsgálata és karbantartása a jogszabályi változások függvényében, de legalább 5 évente.
A dokumentum jellege: nyilvános
Nyomtatott formában megtalálható: iroda
A fenntartó Alapítvány: 2024. január 08.-én kelt KH/2024.01.08. számú kuratóriumi határozattal elfogadta.
Az óvoda igazgató/h egyetértve a kuratóriummal ideiglenesen hatályban tartja a 2021. augusztus 31. kelt SZMSZ mellékletét képező Gyakornoki szabályzatot, azzal a kikötéssel, hogy az hatályon kívül helyezésig önálló szabályzatként marad alkalmazásban.
Hatályba lépett: 2024. január 08.
Alkalmazandó: 2024. január 08.-től
__________________________ ___________________________
Madarász Károly Csík-Nagy Bettina
fenntartó képviselője, kuratóriumi elnök Igazgató/h
- 2011. évi CXC. törv. a nemzeti köznevelésről
- 326/2013.(VIII.30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről
gyakornok: a köznevelési intézményben a munkakör betöltéséhez előírt végzettséggel és szakképzettséggel, valamint két évnél kevesebb szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus munkakörben határozatlan idejű jogviszonnyal rendelkező alkalmazott
gyakornoki idő: a foglalkoztatási jogviszony létesítésének időpontjától számított két éves időszak
szakmai gyakorlat: pedagógus munkakörben eltöltött idő
szakmai vezető (továbbiakban mentor): aki segíti a gyakornokot a nevelési szervezetébe történő beilleszkedésben, és a pedagógiai – módszertani feladatok gyakorlati megvalósításában
minősítő vizsga: a 326/2013 (VIII.30.) Korm. rendelet 2.§ (6) bek. foglaltak:
(6) A gyakornok
a) az (1)-(5) bekezdés szerint megállapított gyakornoki idő lejártának hónapjában, vagy
b) * ha a gyakornoki idő május 1. és augusztus 31. között jár le, május hónapban tesz minősítő vizsgát.
3. A szabályzat területi, személyi hatálya
Jelen szabályzat a/az
ÉS
MEGGYESKERT ÓVODA TELEPHELYE:
- vezető beosztású alkalmazottaira,
- a szakmai vezetőre,
- gyakornokra,
- munkaközösség-vezetőre.
4. Az intézményvezető feladata
- a szabályzat tervezetének elkészítése,
- a rendszeres felülvizsgálat, az új tervezet elkészítése,
- a szabályzat kiadása előtt a nevelőtestület véleményének kikérése
- mentor kiválasztása,
- irányítsa a szakmai vezető munkáját,
- rendszeres konzultáció mentor és a gyakornok számára,
- csoportlátogatás,
- gyakornoki program végrehajtásának ellenőrzése,
- minősítés előkészítése, a gyakornok minősítővizsgára való jelentkeztetése, minősítővizsga lebonyolításának segítése,
- a sikeres minősítővizsgát követő év január elsejétől a Pedagógus I. fokozatba sorolása.
- támogatja az intézményvezetőt a gyakornoki szabályzat tervezet kidolgozásában,
- a szabályzat elfogadása, illetve módosítása előtt véleményezi a tervezetet, - javasolja a meglévő szabályozás módosítását,
- kezdeményezi a mentor felmentését, illetve kijelölését.
A mentort az intézmény vezetője jelöli ki, döntéséről írásban tájékoztatja az érintetteket. A mentor munkavégzési kötelezettségét úgy kell megállapítani, hogy ennek teljesítése mellett rendes munkaidőben a gyakornoki idővel kapcsolatos kötelezettségének is eleget tehessen.
A mentor kiemelt feladatai:
- elkészíti a gyakornoki programot a gyakornokkal egyeztetve
- az óvodavezetővel jóváhagyatja a gyakornoki programot
- felkészíti, segíti a gyakornokot
a) az általános követelményekben meghatározott jogszabályok, intézményi alapdokumentumok, szabályzatok megismerése, értelmezése,
b) az intézmény helyi óvodai programjában foglaltak szakszerű alkalmazására,
c) a foglalkozások felépítésére az alkalmazott módszereknek, eszközöknek célszerű megválasztására,
d) a foglalkozások előkészítésével, megtervezésével és eredményes megtartásával kapcsolatos írásbeli teendők ellátására, közös tervezet és foglakozási vázlat készítése, módszerek átadása,
e) a gyakornoki szabályzatban meghatározott feladatok ellátására (részt vesz a nevelőtestület munkájában, ellátja a munkaköréhez kapcsolódó előkészítő és befejező feladatokat) az intézményi feladatok megismertetése (ügyelet, helyettesítés), kötelező órán kívüli tevékenységekre való felkészítés lebonyolítás segítése (kirándulás, ünnepségek), az adott munkaközösség munkájának a bemutatása (megállapodások,
szabályok), a helyi kommunikációs szokások megismertetése,
- szükség szerint, negyedévenként legalább egy, legfeljebb négy alkalommal látogatja a gyakornok foglakozásait
- rendelkezésre áll a problémák megbeszéléséhez, a kérdések megválaszolásához
- segíti a gyakornokot az adminisztráció elvégzésében, folyamatosan ellenőrzi a teljesítését
- az értékelésbe bevonja mindazokat az óvodapedagógusokat, akik adott időszakban részt vettek a gyakornok beilleszkedésének segítésében.
- értékelését minden esetben összeveti a gyakornok önértékelésével, és az óvodavezetővel egyeztetve meghatározza a gyakornok további teendőit, feladatait, a fejlesztési irányokat.
- segíti a gyakornokot a köznevelési intézményi szervezetbe történő beilleszkedésbe és a pedagógiai-módszertani feladatok gyakorlati megvalósításában
- segíti a gyakornok felkészülését a minősítő vizsgára
- a mentor legalább évente (május) írásban értékeli a gyakornok tevékenységét, és az értékelést átadja az intézményvezetőnek és a gyakornoknak.
A gyakornokok mentorálásának ütemezése az éves munkatervben kerül rögzítésre.
326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
2 §
(1) A köznevelési intézményben a pedagógus előmeneteli rendszer hatálya alá tartozó munkakör betöltéséhez előírt végzettséggel és szakképzettséggel vagy szakképesítéssel, valamint két évnél kevesebb szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógust, továbbá a (3) és (4) bekezdés, valamint a 13. § (3) bekezdése szerinti esetben a pedagógust Gyakornok fokozatba kell besorolni, kivéve abban az esetben, ha korábban már ennél magasabb fokozatba való besorolásra jogosultságot szerzett. A gyakornok számára a foglalkoztatási jogviszony létesítésekor, vagy a pedagógus előmeneteli rendszer hatálya alá történő átkerülés esedékességének időpontjában a kinevezésben, munkaszerződésben két, osztatlan tanárképzésben végzett pedagógus esetében egy év gyakornoki idő kikötése kötelező.
(2) * Az egy vagy két év gyakornoki időbe a foglalkoztatási jogviszony létesítése előtt megszerzett szakmai gyakorlat idejét be kell számítani azzal, hogy gyakornoki időként az egy vagy két évből hátra levő időt kell - a (3) bekezdésben foglaltakra is figyelemmel - a kinevezésben, a munkaszerződésben rögzíteni. Ha az ilyen módon számított gyakornoki idő lejárta és a minősítő vizsga között kevesebb, mint egy hónap lenne hátra, a gyakornoki időt egy hónappal vagy a pedagógus kérésének megfelelő mértékben, de legfeljebb hat hónappal meg kell hosszabbítani.
(3) * Ha a foglalkoztatási jogviszony létesítésekor a pedagógus rendelkezik a 6. § (1) és (2) bekezdése szerinti egy vagy két év szakmai gyakorlattal, de nem rendelkezik a 6. § (3) bekezdése szerinti hat év munkaviszony jellegű jogviszonnyal, számára - kivéve, ha sikeres minősítő vizsgát tett - hat hónap gyakornoki időt kell kikötni.
(4) Ha a korábbi foglalkoztatási jogviszonyának fennállása alatt sikertelen minősítő vizsgát tett pedagógus létesít újabb foglalkoztatási jogviszonyt, számára két év gyakornoki időt kell kikötni.
(5) Ha a pedagógus határozott időre szóló foglalkoztatási jogviszonyának időtartama rövidebb, mint a gyakornok számára megállapítandó gyakornoki idő, akkor a gyakornoki időt a határozott idő lejártáig kell kikötni.
(6) A gyakornok
a) az (1)-(5) bekezdés szerint megállapított gyakornoki idő lejártának hónapjában, vagy
b) * ha a gyakornoki idő május 1. és augusztus 31. között jár le, május hónapban tesz minősítő vizsgát.
(7) A (6) bekezdés b) pontjában foglalt esetben a gyakornoki idő a minősítő vizsga sikeres letételének időpontjáig tart.
(8) Ha a gyakornok minősítő vizsgája sikeres volt, őt a Pedagógus I. fokozatba kell besorolni.
(9) * A gyakornoki idő a kétéves gyakornoki idő lejártát követő nappal kezdődően két évvel meghosszabbodik, ha a pedagógus minősítő vizsgája sikertelenül zárult. A meghosszabbított gyakornoki időre az (1)-(8) bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni. A gyakornoki idő egyéb esetben nem hosszabbítható meg.
(10) Ha a (9) bekezdés szerint megismételt minősítő vizsga is sikertelenül zárult és a pedagógus pedagógus-munkakörre újabb foglalkoztatási jogviszonyt létesít, az (1)-(9) bekezdésben, valamint az Nkt. 64. § (8) bekezdésében foglaltakat ismételten alkalmazni kell.
(11) A munkáltató a foglalkoztatási jogviszony létesítésekor köteles írásban tájékoztatni a gyakornokot a minősítő vizsga esedékességének időpontjáról. Ha a minősítő vizsga időpontja - különösen a foglalkoztatási jogviszony szünetelése miatt - módosul, erről a gyakornokot írásban tájékoztatni kell.
8.A gyakornok munkaideje
A neveléssel lekötött munkaidő 65%-a, azaz 26 óra
A kötelezőn túli munka elrendelhető a gyakornok számára, ha betegség, baleset, vagy egyéb ok miatt a nevelés lehetetlenné vált.
A kötelező óra és a heti munkaidő közötti időben a gyakornok hospitál, konzultál, felkészül a beszámoltatásra.
- a szakmai követelményrendszert részére elmagyarázzák,
- a szakterület elsajátításához szükséges írásos intézményi és jogszabályi anyagokat megkapja,
- a mentorától alkalmanként kérdezzen; szükség esetén, negyedévenként kétszer az óvodavezető hozzájárulásával legfeljebb négyszer – konzultációs órát kérjen,
- a gyakorlati készségek fejlesztése érdekében részt vegyen a mentor, a munkaközösség-vezető, vagy más, nagy tapasztalattal rendelkező óvodapedagógus
tevékenység vezetésén, előzetes megbeszélés alapján,
- teljesítése értékelését részére segítő szándékkal, indokolással alátámasztva kifejtsék; az értékelésre, minősítésre észrevételt tegyen.
A gyakornok kötelezettsége:
- a kötött munkaidőnek neveléssel-oktatással le nem kötött részében felkészüljön a minősítő vizsgára
- a legteljesebb mértékben együttműködjön a mentorral
- a szakmai követelmények teljesítéséhez szükséges ismereteket megszerezze - gyakornoki feladatainak teljesítésével kapcsolatban felmerülő akadályoztatásáról mentorát, az óvodavezetőt azonnal értesítse,
- részt vegyen a nevelőtestület munkájába
- a munkaköréhez kapcsolódó feladatokat elvégezze.
10 . A gyakornoki tapasztalatszerzés, számonkérés módszerei
a) Kezdő szakaszban (0 – 1. év)
Tapasztalatszerzés módszere:
- Foglalkozáslátogatás.
- Foglalkozás megbeszélése.
- Konzultáció a szakmai segítővel.
- Konzultáció egyéb pedagógussal.
- Konzultáció az óvodavezetővel.
- Nevelés év eleji szülői értekezlet látogatása.
- Nevelési év végi – értékelő – szülői értekezlet látogatása.
Számonkérés módszere
- Egyéni ütemterv elkészítés
- Foglalkozási vázlat készítése.
- Szülői panaszra megoldási terv, intézkedési terv készítése (a megismert jogszabályok, intézményi alapdokumentumok alapján).
- Egyéni fejlesztési terv készítése.
- Gyerekek között kialakult –külső beavatkozást igénylő-konfliktus megoldásnak tervezése, intézkedési terv készítése.
- Nevelési év végi beszámoló elkészítése a vezető által meghatározott szempontok szerint.
b) Haladó szakaszban (1 – 2. év)
Tapasztalatszerzés módszere
- Foglalkozáslátogatás.
- Foglalkozás megbeszélése.
- Konzultáció a szakmai segítővel.
- Konzultáció egyéb pedagógussal.
- Konzultáció az óvodavezetővel.
Számonkérés módszere:
- Bemutató foglalkozás tartása.
- Az általa megjelölt csoportban a szülői értekezlet egy részének megtartása.
- Az intézmény éves munkatervében meghatározott nevelési értekezlet egy részének megtartása (szakmai témában).
- Az intézmény éves munka-tervében meghatározott intézményi szintű program megszervezése: kirándulás, hagyományápolás.
- Helyzetértékelés, feladatkitűzés elkészítése a mentorával, együttműködve a nevelési év elején az általa kiválasztott csoportban.
- Nevelési év végi beszámoló elkészítése a vezető által meghatározott szempontok szerint.
Kiemelten jelenjen meg a végzett munka minőségének értékelése, valamint a munkavégzés során tanúsított viselkedés
- Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi tantervi tudás
- Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók
- A tanulás támogatása
- A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség.
- A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység
- Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése
- Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás
- Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
A gyakornok fejlesztő értékelését minden tanév végén a mentor készíti el. Az értékelésbe bevonja a felkészítésben részt vevő egyéb kollégákat, valamint a gyakornok önértékelését is figyelembe veszi.
Az értékelő megbeszélésen a gyakornok, a mentor, és az intézményvezető vesz részt. A gyakornoknak lehetőséget kell adni, hogy észrevételeit, megjegyzéseit az értékelő lapon rögzítse.
Az értékelő megbeszélés zárása:
- értékelő lap kitöltése,
- az értékelő lap aláírása a gyakornok, a mentor, az intézményvezető által.
Az értékelő lap egy példányát a gyakornok kapja, a másik az intézményvezetőhöz kerül, majd a gyakornok minősítő vizsgája után meg kell semmisíteni.
A minősítő vizsga
A minősítő vizsga a gyakornok számára díjtalan, a megismételt minősítő vizsga eljárási díja a minimálbér 70%-a. A gyakornok:
a) a gyakornoki idő lejártának hónapjában, vagy
b) ha a gyakornoki idő nem a tanítási év közben jár le, a tanítási év utolsó hónapjában tesz minősítő vizsgát.
A minősítő vizsgán „megfelelt” minősítést kapott gyakornokot a Pedagógus I. fokozatba kell besorolni a következő év január elsejétől.
A gyakornoki idő a vizsga napját követő nappal kezdődően két évvel meghosszabbodik, ha a minősítő vizsgán a gyakornok „nem felelt meg” minősítést kapott. A gyakornoki idő egyéb esetben nem hosszabbítható meg. A gyakornok a két évvel meghosszabbított gyakornoki idő lejártának hónapjában, vagy amennyiben a gyakornoki idő nem a nevelési év közben jár le, a nevelési év utolsó hónapjában megismételt minősítő vizsgát tesz. A minősítő vizsgán „megfelelt” vagy „nem felelt meg” minősítés adható.
Ha az ismételt eljárás alkalmával sem felelt meg a gyakornok, jogviszonya a törvény erejénél fogva megszűnik. A jogviszony megszűnésének határidejét jogszabály rögzíti.
A minősítő vizsga során a három tagból álló minősítő bizottság (a továbbiakban: minősítő bizottság)
a) a gyakornok által feltöltött portfólió alapján áttekinti és értékeli a pedagógus szakmai tevékenységét, eredményeit, valamint az intézményi önértékelés gyakornokra vonatkozó részeit, ennek során kiemelten figyelembe veszi a pedagóguskompetenciákat és tevékenységeket,
b) értékeli a meglátogatott tevékenység vezetését és a portfólióvédést, valamint
c) elkészíti az összegző értékelést, amelyet feltölt az Oktatási Hivatal által kialakított és üzemeltetett informatikai támogató rendszerbe.
A Pedagógus I. fokozatba lépéshez a gyakornoknak az értékelés során legalább hatvan százalékot kell elérnie.
A minősítő vizsga részei:
- a) portfólió feltöltése
- b) amennyiben a munkakör részét képezi a foglalkozás megtartása, a jelölt legalább két tevékenységének látogatása és elemzése,
- c) a gyakornok portfóliójának áttekintése, értékelése (portfólióvédés).
A portfólióvédés alkalmával az értékelt pedagógus bemutatja önértékelését, továbbá számot ad a munkaköréhez kapcsolódó pedagógiai, szakmai felkészültségéről, valamint a pedagógust foglalkoztató intézmény pedagógiai programjával összefüggő kérdésekről.