Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvoda
1149 Budapest, Pósa Lajos utca 61.
MUNKATERV
2022-2023.
Intézmény OM- azonosítója: 201627 |
Intézményvezető: ……………………………… aláírás |
Legitimációs eljárás
|
|
Nevelőtestület nevében:
……………………………… aláírás
|
Fenntartó nevében:
………………………………. aláírás
|
A dokumentum jellege: Nyilvános
|
|
Érvényessége: 2022.09.01 – 2023.08.31.
|
|
Ph.
|
Ez a munkaterv 38 számozott oldalt tartalmaz.
„Szeresd a gyermeket! A gyermek fénysugár,
Közöttünk itt alant mindig ragyogva jár.
Mikor szomorkodol: szemed közé nevet,
Ha bűnre bűn nyom is: ő akkor is szeret.
Szívednek mélyiből kicsalja a borút,
Fejedre rózsákból vígan fon koszorút.
Ne érje gond soha, ki rád hajnalt derít:
Töröld le gyöngéden a gyermek könnyeit!”
(Pósa Lajos)
Nevelési év időtartama: A nevelési év első napja 2022. szeptember 1. (csütörtök), utolsó napja 2023. augusztus 31. (csütörtök).Nyitva tartás: hétfőtől péntekig 7:00-17:00.
A nevelőtestület által meghatározott pedagógiai célra öt munkanapot nevelés nélküli munkanapként használhatunk fel, amelyből két nevelés nélküli munkanap időpontjáról és programjáról - az óvodavezető véleményének kikérésével – a telephely óvodapedagógusai is jogosultak dönteni. Nevelés nélküli munkanapot az áthelyezett szombati munkanapokon veszünk igénybe, mivel a szülők nem tartanak igényt a szombati nyitvatartásra.
Nevelőtestületi tanácskozásainkon (nevelés nélküli munkanap, nevelőtestületi értekezlet) a nevelőtestület valamennyi tagja részt vesz. A nevelőmunkát segítő munkatársak (pedagógiai asszisztens, dajka, konyhai kisegítő) részvétele a szervezés függvényében alkalomszerűen kötelező.
Szünetek időpontjai:
az őszi szünet előtti utolsó nap 2022. 10. 28., a szünet utáni első nap 2022. 11. 07.
a téli szünet előtti utolsó nap 2022. 12. 21., a szünet utáni első nap 2023. 01. 03.
a tavaszi szünet előtti utolsó nap 2022. 04. 05., a szünet utáni első nap 2023. 04. 14.
a nyári szünet előtti utolsó nap 2023. 07. 28., a szünet utáni első nap 2023. 09. 01.
Pedagógiai folyamatok
1.1.
Pedagógiai folyamatok - Tervezés„P” |
- Hogyan valósul meg a stratégiai és operatív tervezés? - Az éves munkaterv összhangban van a stratégiai dokumentumokkal és a munkaközösségek terveivel. - Milyen az intézményi stratégiai terv és az oktatáspolitikai köznevelési célok viszonya; az operatív tervezés és az intézményi stratégiai célok viszonya? |
Az intézmény stratégiai dokumentumai és az éves munkaterv tartalmainak összhangja
Célrendszerünk olyan alapot kíván adni a képességek és jártasságok kialakításához,
melyek e gyorsan változó világban várnak gyermekeinkre.
Szabályozó dokumentumok |
A stratégiai dokumentumokban megjelenített célok kiemelése 2022-2023. |
Kapcsolódó feladatok |
Pedagógiai program |
Óvodánk kiemelt feladatának tartja a környezettudatos nevelést, ezen belül a környezet védelemhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítását, az egészséges életmódra nevelést és az egészséges életvitel igényének kialakítását. A gyermekek a tevékenység, cselekvés közben ismerik meg a világot, mely nagyobb teret biztosít a gyermeki aktivitásnak, önállóságnak. Az évszakokhoz, jeles napokhoz kötött tevékenységeken keresztül olyan új ismeretekre tehetnek szert, melyek segítik a saját és tágabb környezetükben való eligazodást. |
Biztosítani fogjuk ebben a tanévben is gyermekeink számára a sokoldalú fejlesztést, tanulást az alábbi lehetőségekkel: - mindennapos testmozgás – változatos mozgásformákkal és testnevelési játékokkal; - a gyermekek iskolára való fokozottabb felkészítése, gördülékeny váltás megtámogatása - A játszóudvar mozgáslehetőségeit maximálisan kihasználva igyekszünk minél többet tartózkodni a szabad levegőn, és biztosítjuk a változatos játéktevékenységeket; - a sószobában történő képességfejlesztő tevékenységekkel, mese-vers foglalkozásokkal a légzőszervi megbetegedések megelőzésére; - az egészséges táplálkozás fontossága érdekében naponta friss gyümölcs és zöldség fogyasztását - Logopédus előadása a beszédfigyelem jegyében a jövő évben - Külsős programok szervezése |
Továbbképzési terv |
A továbbképzési programnak és az adott beiskolázási tervnek az intézmény hatályban lévő pedagógiai programjával összhangban kell lennie. |
A pedagógiai program megvalósítását szolgáló, valamint a szakmai megújító képzések és intézményi minőségirányítási feladatokat segítő képzések, továbbképzések előtérbe kerülnek. |
Önértékelési program |
Az önértékelési tervben beütemezett feladatok megvalósítása az Intézményi Önértékelési Program alapján. |
Az Intézményi Önértékelési Program alapján 6 fő. |
Etikai kódex |
A Kódex célja a pedagógus szakma közmegegyezésen alapuló hivatáserkölcsi normáinak rögzítése, a szakma belső összetartozását és ezzel társadalmi megbecsültségét erősítő, a közösség tagjaként követendő etikus emberi magatartások leírása. |
A pedagógus hivatás különlegesen fontos társadalmi szerepéből következően a nevelőtestület valamennyi tagja a Kódexet megismerte annak betartását magára nézve kötelezőnek tartja. |
SZMSZ |
Az SZMSZ mellékletének „Adatkezelési szabályzatában” a GDPR-nek való megfelelés biztosítása: „a gyermekek adatai különös figyelmet érdemelnek”. |
A gyermekek adatainak figyelemmel kísérése.
|
Iratkezelési szabályzat, melynek része az adatvédelmi szabályozás |
Az adatvédelmi tudatosság erősítése a nevelőtestület tagjai számára. A Nkt. 26. fejezete. |
A köznevelési intézményekben nyilvántartott és kezelt személyes és különleges adatokkal kapcsolatos alapvető szabályokat továbbra is a Nkt. 26. fejezete tartalmazza. |
Házirend |
A Házirend biztosítja az óvoda törvényes működésének, a nevelés zavartalan megvalósítását és segíti az óvodai közösségi élet megszervezését. |
Az intézmény belső működésének megismertetése az óvodával kapcsolatban álló gyermekek szüleivel, az óvoda dolgozóival és az óvodával jogviszonyban nem lévő, de az intézményt jogszerűen használó személyekkel. |
Vezetői pályázat/ Vezetési program |
Az irányított intézmény törvényes, szakszerű, optimális működésének, szakmai fejlesztésének biztosítása. Mindez az óvodai nevelésben érintett gyermekek és szülők, valamint a fenntartó elvárásaira való tekintettel. |
Az intézményvezető és a nevelőtestület, mint gyermekszerető és magas hivatástudattal rendelkező pedagógus közösség folyamatos feladatának tekinti az óvoda pedagógiai programjának hatékony megvalósítását, a belső szakmai fejlődést, az igényességet, az együttnevelést. |
Vezetői önértékelésre/ tanfelügyeletre alapozott önfejlesztési tervek |
A nevelés-oktatás terén meglévő folyamatos változás, változtatás szükségességének elfogadtatása. A változások feldolgozásába, megvalósításába a nevelőtestület és az alkalmazotti kör bevonása. |
A nevelőtestületnek és az alkalmazotti körnek közvetett, vagy közvetlen módon történő ellenőrzése, hogy a rá vonatkozó fontos változásokat, arra vonatkozó információkat ismeri. |
Intézményi önértékelésre/ tanfelügyeletre alapozott önfejlesztési tervek |
20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 63§-ban foglaltaknak történő megfelelés. |
A gyermekek eredményeiről, fejlettségéről a szülők felé való tájékoztatás visszacsatolásának aláírással történő dokumentálása (évente min. két alkalommal). |
Szabályozó dokumentumok készítése, korrekciója - Jogszabály által előírt, valamint a nevelőtestület által fontosnak ítélt működési és pedagógiai folyamatok szabályozása
Szabályozó dokumentumok |
Korrekció szükséges |
Jogszabályi háttér |
Kapcsolódó feladatok / tartalmak |
Megvalósításban érintettek köre |
|
Igen |
Nem |
||||
Pedagógiai program |
x |
|
Az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet módosítása Az egészséges életmódra nevelés terén az óvodai nevelés feladata az egészséges életmód, a testápolás, a tisztálkodás, az étkezés, különösen a magas cukortartalmú ételek és italok, a magas só- és telítettzsír-tartalmú ételek fogyasztásának csökkentése melléklet III. AZ ÓVODAI NEVELÉS FELADATAI cím, Az egészséges életmód alakítása alcím ötödik francia bekezdés)
Alapelvi szintű szabály, hogy a köznevelés egészének egyik meghatározója az egészséges életmódra nevelés [Nkt. 1. § (2) bek.]
|
- A speciális pedagógiai ellátásra jogosult, a tankötelezettségük megkezdésére halasztást kapott gyermekek részére biztosítandó, iskolakezdésre felkészítő foglalkozások meghatározása. - Hangsúlyosan jelenjenek meg a tanköteles korú gyermekekkel kapcsolatos fejlesztési és egyéb (beiskolázási stb.) célok és feladatok, különös tekintettel egy esetleges online időszakban is megvalósításra váró tartalmakra! |
Intézményvezető Intézményvezető-helyettes Óvodapedagógusok
|
Továbbképzési terv |
x |
|
|
|
|
Önértékelési program |
x |
|
20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 145. § (2) Oktatási Hivatal: Összevont Önértékelési kézikönyv. Ötödik, javított kiadás.
|
Az intézmény ötéves önértékelési ciklusának tervezése 2021-2026 |
Intézményvezető |
Etikai kódex |
|
|
|
Online etikett szabályok beépítése. |
|
SZMSZ |
x |
|
|
- Az óvodán kívüli nevelési rend (online) esetére kidolgozott munkaköri leírás-minták, feladatspecifikációk intézményi szervezeti egységek, közösségek és az intézményvezetés járványügyi helyzetben történő együttműködése, intézményi védő, óvó előírások kiegészítése a járványügyi prevenció teendőivel. - A kapcsolattartás írásban történő intézményi szintű részletes szabályozása. |
Intézményvezető Intézményvezető-helyettes
|
Iratkezelési szabályzat, melynek része az adatvédelmi szabályozás |
x |
|
A gyermek sajátos nevelési igényére, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségére, tartós gyógykezelésére vonatkozó adatai, továbbá a gyermek speciális köznevelési ellátásához elengedhetetlenül szükséges szakorvosi diagnózisának adatai a pedagógiai szakszolgálat, az óvoda és az egészségügyi szakellátó között továbbítható [Nkt. 41. § (8) bek. a) pont].
2022. július 1. napjától lehetővé válik, hogy a gyermek törvényes képviselője a gyermeknek a köznevelés információs rendszerében rögzített személyes adatait azonosítást követően elektronikusan megtekinthesse [Onytv. 6. § (8) bek.]. |
- A gyermek adatainak nyilvántartása az óvodában
- A gyermek adatai a köznevelés információs rendszerébe
|
|
Házirend |
x |
|
Az óvodai jogviszony intézményesítésének szabályai A gyermek az óvodával jogviszonyban áll [Nkt. 49. § (1) bek.]. Az óvodai jogviszony a beíratás napján jön létre. A gyermek az óvodai jogviszonyon alapuló jogait a beíratás napjától kezdve gyakorolhatja. Jogszabály, továbbá az óvoda házirendje egyes jogok gyakorlását az első nevelési év megkezdéséhez kötheti [Nkt. 49. § (3a) bek.]. Szünetel az óvodai jogviszonya annak, aki óvodába járási kötelezettségét külföldön teljesíti, a szülő által bejelentett naptól [Nkt. 91. § (4) bek.]. A gyermek óvodai nevelésben való kötelező részvétel alóli felmentésének időbeli tartama Nkt. 8. § (2) A szülő kérelme alátámasztására kérelméhez csatolhatja a gyermek fejlettségét alátámasztó óvodai dokumentumokat is (Nkt. 45. § (2) bek., Nkt, 6. mell.) |
- Annak meghatározása, hogy melyek azok a jogok, amelyek gyakorlása a nevelési év első napjához kötött
|
Intézményvezető Intézményvezető-helyettes
|
Egyéb szabályozás: A vezetői programom megvalósítására ebben a nevelési évben a törvényes működés érdekében a hatályos jogszabályokat, rendeletek előírásait az intézmény dolgozóival betartatom, valamint a dokumentációkban nyomon követem.
1.2.
Pedagógiai folyamatok – Megvalósítás„D” |
- Hogyan történik a tervek megvalósítása? - Milyen az intézmény működését irányító éves tervek és a beszámolók viszonya? - A nevelési év végi beszámoló megállapításai alapján történik a következő nevelési év tervezése - Milyen a pedagógusok éves tervezésének, és a terv tényleges megvalósulásának a viszonya?
|
Kiemelések → a korábbi nevelési év beszámolójából (Fejleszthetőségek, fejlesztési irányok) |
Munkatervi célok, feladatok |
A tehetséggondozással összefüggő feladatok erősítése, a tehetségígéretes gyermekek felismerése, fejlesztése. |
Az óvodapedagógusok azonosítják és támogatják a tehetségígéretes gyermekek fejlődését. A tehetséggondozás területeit befolyásolja az óvodapedagógusok képességei, érdeklődésük, irányultságuk, illetve a gyermekek és a szülők igényei. |
Egyéni fejlesztés |
A tehetséggondozás mellett az egyéni képességekre épülő fejlesztésre is nagy hangsúlyt fektetünk, melynek egyéni mérőlapokon rögzítünk. Fejlesztő munkánkat nagymértékben segíti logopédusunk, akik helyi programunkhoz alkalmazkodva, korcsoportonkénti felméréssel, egyéni fejlesztés során nyújt segítséget az óvodapedagógusoknak. Az egyéni fejlődéshez, prevenciós tevékenységekhez, felmérésekhez, kiértékeléshez útmutatást nyújtanak az óvodapedagógusok számára. Folyamatos visszamérésekkel nyomon követhető a gyermekek fejlődése, és a rászoruló gyermekek egyéni, vagy mikro csoportos fejlesztése. |
Az intézményben folyó szakmai munka eredményeinek kommunikálása és népszerűsítése az óvoda online felületein / facebook, weboldal / |
Marketing munka hangsúlyosabbá tétele, óvodánk népszerűsítése különféle felületeken. |
Önértékelési program |
Az önértékelési tervben beütemezett feladatok megvalósítása |
1.3.
Pedagógiai folyamatok – Ellenőrzés„C” |
- Hogyan működik az ellenőrzés az intézményben? – Az intézményi stratégiai alapdokumentumok alapján az intézményben belső ellenőrzést végeznek. |
Várható külső ellenőrzés
A hivatal által előre jelzett ellenőrzések során sor kerülhet ebben a nevelési évben is az óvodába járási kötelezettség teljesítésének és dokumentálásának ellenőrzésére.
TERÜLET Tervező munka |
MÓDSZER Dokumentum elemzés |
Szakmai tevékenység a gyakorlatban Egyéni képességek fejlesztése Tehetségek kibontakoztatása |
Csoportlátogatás, megfigyelés, elemzés Önértékelések előkészítése |
Fejlődési mutatók - egyéni fejlesztések |
Statisztika, vizsgálatok, megfigyelések, beiskolázási arány, neveltségi szint |
Kiemelt célok megvalósítása érdekében végzett tevékenységek |
Visszajelzések, saját tapasztalatok (szülök-, gyermekek-, kollégák, iskola, stb.) |
Külső kapcsolatok alakítása, működtetése |
Megfigyelés, tapasztalatcsere |
Adminisztrációs tevékenység |
Dokumentumok vizsgálata |
Pedagógus teljesítményértékelési rendszer kialakítása |
Dokumentumok áttekintése, megbeszélés, önértékelés |
A rendszer célja:
- Az intézményi céljaink eredményes megvalósítása
- Az emberi erőforrással való optimális gazdálkodás
- Tárgyilagos adatok gyűjtése
- A kommunikáció-információ áramlás minőségi bonyolítása
-Az egyéni és intézményi stratégiai célok következetes megvalósítása
A korrekt és rendszeres ellenőrzési –értékelési gyakorlattal növelni kívánom:
- A szakszerű, szabályszerű munkavégzést
- Az eredményességet, sikerességet
- A megfelelő feladat elosztást
- Az elégedettség érzést
A folyamatos ellenőrzés területei:
- Óvodai dajka tevékenysége a csoportban
- Higiéniai szabályok betartása
- Munkafegyelem
- Csoport légköre
- Gyermekvédelmi feladatok megvalósítása
- Baleset és tűzvédelmi előírások betartása
- Ünnepek szervezése, előkészítése, lebonyolítása
- Szülőkkel való kapcsolattartás minősége-hatékonysága
- Ügyiratkezelés, adatvédelem
Fontos elvárás minden pedagógussal szemben az óvodába járási kötelezettség nyomon követésére szolgáló alábbi tanügyi nyomtatványok gondos vezetése és előkészítése:
- felvételi és mulasztási napló
- óvodai csoportnapló
- a kötelező óvodai foglalkozásokról való igazolatlan mulasztások dokumentációja
Az intézményben folyó belső ellenőrző és értékelő tevékenység
Az ellenőrzés és értékelés alapelvei az alábbiak:
- Kiemelt hangsúlyt helyezünk a csoportnapló vezetésében a tematikus tervezésre, mivel ez teremti meg az átláthatóságot és az egymásra építhetőséget
- Naprakészség biztosítása a szabályozó dokumentumokban a változó törvényi, rendeleti előírásoknak megfelelően.
Ellenőrzés-értékelés területei |
Érintettek |
Időpontok |
Felelős |
Megjegyzés |
|
megfelelési ellenőrzés |
értékelés |
||||
Felvételi és mulasztási napló |
óvodapedagógusok intézményvezető |
09.01. folyamatos |
intézményvezető helyettes |
intézményvezető
|
|
Statisztikai adatok nyilvántartása |
óvodapedagógusok intézményvezető |
10.01. szükség szerint |
intézményvezető intézményvezető helyettes |
|
|
KIR- adatbázis naprakészsége |
intézményvezető |
folyamatos |
intézményvezető (önellenőrzés) intézményvezető helyettes |
|
|
A működés törvényessége – Tanügyigazgatás |
|||||
Törzskönyv |
intézményvezető |
09.01. |
intézményvezető (önellenőrzés) intézményvezető helyettes |
|
|
Felvételi, előjegyzési napló |
intézményvezető |
Lezárás 08.31. Nyitás 09.01. |
intézményvezető (önellenőrzés) intézményvezető helyettes |
|
|
Óvodai szakvélemény |
óvodapedagógusok intézményvezető |
03.15. |
intézményvezető helyettes |
intézményvezető |
|
Továbbképzési terv |
óvodapedagógusok |
|
intézményvezető |
|
|
Intézmény működését szabályozó dokumentumok – összehasonlító elemzés, értékelés |
|||||
Pedagógiai program |
óvodapedagógusok intézményvezető
|
folyamatosan |
szakértő bevonásával, ha szükséges
|
intézményvezető szakértő bevonásával, ha szükséges
|
|
SZMSZ és Mellékletei |
|||||
Házirend |
|||||
Munka és tűzvédelmi szabályzat |
óvodapedagógusok intézményvezető |
|
|||
HACCP
|
dajka |
|
Ellenőrzés-értékelés területei |
Érintettek |
Időpontok |
Felelős |
Megjegyzés |
|
megfelelési ellenőrzés |
értékelés |
||||
Tisztasági szemle |
dajka
|
Minden hó első hétfő |
intézményvezető-helyettes 2 fő dajka |
intézményvezető |
Szükség szerint azonnali vissza-csatolás |
Munkavállalói dokumentáció |
|||||
Személyi anyagok |
munkavállalók |
11.30 |
intézményvezető helyettes |
intézményvezető |
|
Egészségügyi könyvek |
munkavállalók |
09.30. |
intézményvezető helyettes |
intézményvezető |
|
Munkaköri leírások |
munkavállalók |
11.16. |
intézményvezető helyettes |
intézményvezető |
|
Nevelési folyamatok – fejlesztési tartalmak – alkalmazottak munkája |
|||||
pedagógus –dajka együttműködés |
óvodapedagógusok intézményvezető |
|
intézményvezető helyettes |
intézményvezető
|
|
Új kolléga fogadása, bevezetése |
óvodapedagógusok intézményvezető |
belépéskor |
intézményvezető
|
|
|
A gyakornok munkájának segítése |
óvodapedagógusok intézményvezető |
folyamatosan |
intézményvezető |
|
Gyermekek fejlődés nyomon követése |
|||||
Értelmi, beszéd-, hallás-, látás-, mozgásfejlődés eredménye
|
gyermekek |
Folyamatos megfigyelés, óvodapedagógusok választása szerinti egyéb módszerekkel |
11.16. 03.25. |
Óvodapedagógus |
Adatokkal feltöltött fejlődési napló |
Szocializációs képességfejlesztés |
|||||
Más kultúrából érkező gyermekek befogadása, integrációjuk segítése, szüleikkel egyéni kapcsolattartás |
óvodapedagógusok |
Folyamatosan |
|
intézményvezető intézményvezető-helyettes
óvodapedagógus
|
|
1.4.
Pedagógiai folyamatok – Értékelés„C” |
- Hogyan történik az intézményben az értékelés? - Milyen a pedagógiai programban meghatározott gyermeki értékelés működése a gyakorlatban? – Az intézményben a gyermeki fejlődést folyamatosan követik, a gyermeki fejlődést dokumentálják, elemzik, és az egyes évek értékelési eredményeit összekapcsolják, szükség esetén fejlesztési tervet készítenek. – Az óvodapedagógusok a gyermekek eredményeiről fejlesztő céllal folyamatosan visszacsatolnak szüleinek/gondviselőjének és az életkornak, fejlettségi szintnek megfelelő formában a gyermeknek. |
Intézményértékelési feladatok - Éves önértékelési terv - Az önértékelések ütemezése
ÖNÉRTÉKELÉSRE KIJELÖLT KOLLÉGÁK– ÜTEMEZÉS
Pedagógus önértékelés
Ssz. |
Önértékelésre kijelölt pedagógus |
Tevékenység, foglalkozás megfigyelés időpontja |
1. |
Buza Tímea |
2022. 10. 01 – 2023. 03. 01. |
2. |
Nagy Bettina |
2022. 10. 01 – 2023. 03. 01. |
3. |
Sára Dóra |
2022. 10. 01 – 2023. 03. 01. |
4. |
Virág Vivien |
2022. 10. 01 – 2023. 03. 01. |
5. |
Dr. Máténé Csabai Emőke |
2022. 10. 01 – 2023. 03. 01. |
6. |
Juhászné Krajnyák Dalma |
2022. 10. 01 – 2023. 03. 01. |
Tervezett mérések:
- Gyermekek fejlettség állapotának mérése (neveltségi szint)
- DIFER mérés
- Partneri igény és elégedettség mérések (önértékelésekhez kapcsolódóan és egyéb mérések)
Ellenőrzött terület |
Ellenőrzés módja |
Ideje |
Felelős |
Óvoda eszközrendszerének felülvizsgálata |
Megadott szempontok alapján |
2022.09.hó |
Óvodapedagógus fenntartó, óvodavezető |
Éves munka értékelése, önértékelés |
Ismert szempontok alapján |
2023. augusztus |
Óvodavezető, minden munkatárs |
Egyéni fejlesztési lap |
Gyermeki fejlődés nyomon követése |
Folyamatos évente két alkalommal |
Óvodapedagógus Logopédus |
Iskolaérettség |
Iskolaérettségi vizsgálat |
2022. október |
Óvodavezető, csoportos óvodapedagógus |
Személyiségfejlesztés
|
- Hogyan valósulnak meg a pedagógiai programban rögzített személyiségfejlesztési feladatok? - Hogyan fejlesztik az egyes gyermekek személyes és szociális képességeit (különös tekintettel a kiemelt figyelmet igénylő gyermekekre)? - Hogyan történik a gyermekek szociális hátrányainak enyhítése? – Az intézmény vezetése és érintett óvodapedagógusa információkkal rendelkezik minden gyermek szociális helyzetéről. - Hogyan támogatják az önálló tanulást, hogyan tanítják a tanulást? - Hogyan történik a gyermekek egészséges és környezettudatos életmódra nevelése?
|
Ssz. |
A nevelési/fejlesztési folyamat alapadatai |
Száma 2022.09.01. |
Tervezett tevékenységek, intézkedések, feladatok felsorolása Megjegyzés |
Beírt gyermekek száma |
54 fő |
|
|
1.1. |
Közülük gyógypedagógusi, óvodapszichológusi ellátásban részesült |
------------ |
|
Óvodai jogviszonyt szüneteltető gyermek |
-------------- |
|
|
Az év folyamán a járvány okán 80%-ban igazoltan hiányzó |
-------------- |
|
|
Sajátos nevelési igényű gyermekek |
-------------- |
|
|
4.1. |
Közülük intézményben foglalkoztatott gyógypedagógusi ellátásban részesült |
--------------- |
|
HH gyermek |
--------------- |
|
|
HHH gyermek |
------------- |
|
|
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő |
------------- |
|
|
Szülői nyilatkozat alapján térítés- mentesen étkezők |
------------- |
|
|
3, vagy több gyermeket nevelő családban élők |
-------------- |
|
|
Tartósan beteg vagy fogyatékos, vagy családjában tartósan beteg vagy fogyatékos gyermeket nevelnek |
1 fő |
Megjegyzés: Jogszabály változás: Tartós gyógykezelés alatt álló gyermekek ellátása - A kiemelt figyelmet igénylő gyermek kategóriája a tartós gyógykezelés alatt álló gyermek körével bővült [Nkt. 4. § 13. pont c) alpont]. Tartós gyógykezelés alatt álló gyermek az, akinek egészségügyi ellátása a szakorvos véleménye alapján az adott nevelési évben a harminchat nevelési napot várhatóan meghaladja, és emiatt a legalább napi négy órai tartamban meghatározott óvodai foglalkozásokon nem tud részt venni [Nkt. 4. § 18. pont]. - Eütv. 89. és 91. § Megjegyzés: Az 1-es típusú diabétesszel élő gyermekek ellátása - Az Nkt. 2021. szeptember 1. napján hatályba lépő módosítása a 2021/2022. nevelési évtől kötelezettséget telepít az óvodákra az inzulinfüggő cukorbetegségben szenvedő, óvodai nevelésben részt vevő gyermekek indokolt esetben történő, intézményben megvalósuló speciális ellátása tekintetében. Az óvoda vezetője az 1-es típusú diabétesszel élő, az óvodával jogviszonyban álló gyermek részére a szülő vagy más törvényes képviselő kérelmére, a gyermekkori diabétesz gondozásával foglalkozó egészségügyi intézmények szakmai iránymutatása alapján a jogszabályban foglalt speciális ellátást biztosítja [Nkt. 62. § (1a) bek.]. |
|
Nevelésbe vett gyermek |
------------ |
|
|
Beilleszkedési magatartási, tanulási zavarral küzdő gyermek |
1 fő |
BTM szakértői véleménnyel még egy évig óvodában maradt. |
|
12.1. |
Közülük gyógypedagógusi vagy óvodapszichológusi ellátásban részesült |
-------------- |
|
Veszélyeztetett gyermek |
--------------- |
|
|
13.1. |
Közülük gyógypedagógusi vagy óvodapszichológusi ellátásban részesült |
--------------- |
|
Írásban jelzést tettünk a gyermekjóléti szolgálat irányába |
-------------- |
|
|
14.1. |
Közülük gyógypedagógusi vagy óvodapszichológusi ellátásban részesült |
-------------- |
|
Jelzést tettünk a szociális segítő irányába |
--------------- |
|
|
Anyaotthonban lakó gyermek |
--------------- |
|
|
Gyermekét egyedül nevelő szülő |
-------------- |
|
|
Félnapos óvodás gyermek |
------------- |
|
|
Nem étkező |
-------------- |
|
|
Speciális étrendet igénylő gyermek |
1 fő |
A konyha biztosítja az allergiás gyermekek külön étkezését. |
Székhely/telephely |
Óvodaorvos |
Védőnő |
Meggyeskert Óvoda 3530 Miskolc, Meggyesalja utca 31 |
Az 1-es típusú diabétesszel élő gyermekek ellátásával kapcsolatosan: Dr Nagy Zsuzsanna |
Sipos-Fekete Nóra |
Ssz. |
Fejlesztési terület |
Székhely |
Telephely |
|
Speciális szolgáltatást nyújtó |
||||
Logopédiai ellátás |
Kruller Dalma |
László Bernadett |
||
Utazó logopédus |
|
|
||
Fejlesztőpedagógiai ellátás |
|
|
||
Pszichológiai ellátás |
|
|
||
Óvoda pszichológus |
|
|
||
2.2.
Közösségfejlesztés |
- Hogyan segíti az intézmény a gyermekek együttműködését? - Az intézmény közösségépítő tevékenységei hogyan, milyen keretek között valósulnak meg? - A szülők a megfelelő kereteken belül részt vesznek a közösségfejlesztésben. |
Hagyományőrzés, ünnepek:
(Felelős: Óvodavezető, Óvodavezető helyettes, óvodapedagógusok)
Eseménynaptár
Az eseménynaptár nyilvánosságának biztosításáért felelős: Nagy Bettina óvodavezető helyettes
- Milyen eredményességi mutatókat tartanak nyilván az intézményben? – Nyilvántartják és elemzik az intézményi eredményeket: helyben szokásos megfigyelésen, vagy más alapon megszervezett mérések eredményei esetleges sport, más versenyeredmények: országos szint, megyei szint, települési szint elismerések 6 éves kor után óvodában maradó mutatók, elégedettségmérés eredményei (szülő, óvodapedagógus, pedagógiai munkát segítők) o neveltségi mutatók - Milyen szervezeti eredményeket tud felmutatni az intézmény? - Hogyan hasznosítják a belső és külső mérési eredményeket? - Hogyan kísérik figyelemmel a gyermekek iskolába lépését, tanulási útját? |
Feladatok a kötelezően bemutatott és az intézmény által publikálni is kívánt tartalmak és adatok összegyűjtésével és feldolgozásával kapcsolatban.
- Kiemelt figyelem az iskolakezdéshez szükséges készség és képességek fejlesztésére
- A tankötelezettségi törvény megfelelő értelmezése és gyakorlata
- Partneri igény és elégedettség eredményeinek szinten tartása, fokozása → aktuális mérések lebonyolítása, értékelése, és az eredmények megfelelő hasznosítása
Mérések:
- Iskolaérettségi vizsgálat (pedagógiai szakszolgálat) indokolt esetben, vagy a szülő külön kérésére
- Eseti egyéni fejlettség mérése (pl: megrekedt fejlődés esetén)
- Anamnézis lap kiállítása
- Egyéni fejlődési lap vezetése évente 2x
- Nagycsoportosok mérése
- Logopédiai vizsgálat
- A mérési adatokat a csoportos óvodapedagógus összesíti, feldolgozza
- Milyen pedagógus szakmai közösségek működnek az intézményben, melyek a fő tevékenységeik? – Az óvodapedagógusok szakmai csoportjai maguk alakítják ki működési körüket, önálló munkaterv szerint dolgoznak. A munkatervüket az intézményi célok figyelembevételével határozzák meg. - Hogyan történik a belső tudásmegosztás az intézményben? - Hogyan történik az információátadás az intézményben? – Az intézmény munkatársai számára biztosított a munkájukhoz szükséges információkhoz és ismeretekhez való hozzáférés. |
Ellenőrzés, mérés, értékelés területe |
Ideje |
Módszer |
Eszköz |
Résztvevők |
Az eredmény visszacsatolása |
Gyermekek |
igény és elégedettség szerint |
megfigyelés, beszélgetés, interjú |
beszélgetés, megfigyelés, megbeszélésen értékelés, fogadó órán, szülői értekezleten |
fenntartó, intézményvezető, intézményvezető helyettes |
szükség esetén intézkedés, dicséret, hiányosságok pótlása |
Szülők |
|||||
Pedagógusok |
|||||
Nem pedagógus dolgozók |
Csoportbeosztás
Csoport neve |
Óvodapedagógusok, pedagógiai asszisztensek |
Óvodai dajkák, konyhai kisegítő |
Százszorszép csoport (székhely) |
Virág Vivien Ágoston-Nagy Zsuzsanna |
Felber Zsuzsanna Boros Fanni |
Nefelejcs csoport (székhely) |
Sára Dóra Nagy Bettina |
Santhi Bunga Rachman |
Meggyeskert csoport (telephely) |
Dr. Máténé Csabai Emőke Juhászné Krajnyák Dalma |
Csengeri Brigitta |
Óvodapedagógusi és nevelőmunkát segítők megbeszélése: Havonta 1 alkalommal
Megbízatások, felelősök:
|
Székhely |
Telephely |
Gyermekvédelem |
Nagy Bettina |
Dr. Máténé Csabai Emőke |
Leltár felelős |
Felber Zsuzsanna |
Csengeri Brigitta |
Gyermek programok szervezése |
Nagy Bettina |
Dr. Máténé Csabai Emőke |
Tisztítószer, selejtezés |
Boros Fanni |
Csengeri Brigitta |
Tűzvédelmi felelős |
Nagy Bettina |
Dr. Máténé Csabai Emőke |
Faliújság |
csoportos óvodapedagógus |
csoportos óvodapedagógus |
HACCP dokumentum vezetése |
Felber Zsuzsanna |
Csengeri Brigitta |
Folyamatos feladatok:
− továbbiakban is a KIR munkaügyi nyilvántartás feltöltése, korrigálása
− a személyi dossziék korrekt naprakész vezetése
− A próbaidő kitűzése a lejártakor a dolgozó korrekt értékelése
− Gyakornok alkalmazása esetén a Gyakornoki Szabályzatban foglaltak szerinti eljárások alkalmazása
− Öt évre szóló Továbbképzési terv éves lebontása beiskolázási program összeállítása
− Tehetséggondozás feladataihoz pedagógiai terv elkészítése
− Vezetői és intézményi szakmai ellenőrzésre való dokumentációk elkészítése
- Melyek az intézmény legfontosabb partnerei? - Mi az egyes partneri kapcsolatok tartalma? - Hogyan kapnak tájékoztatást a partnerek az intézmény eredményeiről? – Az intézmény a helyben szokásos módon tájékoztatja külső partnereit (az információátadás szóbeli, digitális vagy papíralapú). – A partnerek tájékoztatását és véleményezési lehetőségeinek biztosítását folyamatosan felülvizsgálják, visszacsatolják és fejlesztik. - Hogyan vesz részt az intézmény a közéletben (települési szint, járási/tankerületi szint, megyei szint, országos szint)? |
AZ ÓVODA KAPCSOLATAI
Az óvoda kapcsolatai:
|
Ideje |
Módszer |
Eszköz |
Résztvevők |
Az eredmény visszacsatolása |
Fenntartó |
folyamatos, igény szerint |
beszélgetés, közös programok |
megbeszélés, programterv plakát |
fenntartó képviselője intézményvezető bölcsődei gyermeknevelő tanítónő |
igény szerint eredményesség a programok látogatottsága szülői értekezletek |
Iskolák, bölcsőde |
nyílt napok, látogatások |
Szülőkkel való kapcsolattartás:
Elvárások
- Házirend ismertetése, felelevenítése
- Korcsoporttól függetlenül: A fejlődés várható jellemzői az óvodáskor végére (ahová együtt kell eljuttatnunk a gyermekeket)
- Az együttműködés, ezen belül az információ áramlás kialakítása és gyakorlata
(Email, faliújság)
- Pedagógus önértékelés szülőket érintő tartalmainak ismertetése (szülői kérdőív)
A szülők reális kéréseit, kezdeményezéseit igyekszünk mindig figyelembe venni. Próbálunk családias, közvetlen, kölcsönös bizalmon és megbecsülésen alapuló kapcsolatot kialakítani. A szülőkkel több közös alkalmat szervezünk a nevelés év során / anyás-apás beszoktatás, anyák-napja, évzáró, ballagás, fogadóóra, szülői értekezlet stb. /
Kapcsolatok a gyermekek érdekében
- Óvoda- Fenntartó
Napi szintű egyeztetések, megbeszélések, további jó munkakapcsolat fenntartása.
- Óvoda- Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XIV. kerületi tagintézménye
Nevelési tanácsadásban, problémás helyzetekben kérjük a segítségüket
- Óvoda- Védőnő
Kötelező szűrővizsgálatok
- Óvoda- Orvos, fogorvos
Szűrővizsgálatok
A csoports zintű szülői értekezletek időpontja 16:30 óra, az ettől eltérő időpontot az óvodapedagógusok jelzik.
Elvárás minden óvodapedagógustól a szülők tájékoztatása az alábbi területeken/témákban:
- Csoportprofil ismertetése
- Feladataink a 3 éves és az 5 éves gyermekek logopédiai szűrővizsgálatával (kérdőíves felmérés a szülők körében) kapcsolatosan
- Az óvodán kívüli óvodai nevelés intézményi és csoport szintű gyakorlatának bemutatása (tájékoztatás)
- Fokozott felkészülés a valamennyi óvodai csoportban feldolgozásra kerülő nevelés-tanulással kapcsolatos témában
– Óvodában dolgozó logopédus, gyógypedagógus bemutatása
- Házirend ismertetése, felelevenítése
- Tankötelezettségi törvény és aktuális feladatok
- Korcsoporttól függetlenül: A fejlődés várható jellemzői az óvodáskor végére (ahová együtt kell eljuttatnunk a gyermekeket)
- Éves nevelési és tanulási terv ismertetése
- Az együttműködés, ezen belül az információ áramlás kialakítása és gyakorlata
- Pedagógus, vezetői, intézményi önértékelés szülőket érintő tartalmainak ismertetése (szülői kérdőív)
- Korcsoporttól függetlenül, már a legelső, és minden további szülői értekezleten kerüljön feldolgozásra az iskolai életre történő alkalmasság témakör, kidomborítva az együttnevelés folyamatos szükségszerűségét.
- Intézményi dokumentumok nyilvánosságának biztosításáról történő tájékoztatás
- Adatvédelemmel kapcsolatos belső szabályok ismertetése
- Minden, a szülőket érintő tartalom ismertetése
Javasolt tartalmak:
- A nevelési év kiemelt céljaihoz és feladataihoz kapcsolódó tartalmak:
- Együtt a családdal – A család-óvoda kapcsolata
- A szabad játék kitüntetett szerepének jelentősége
- A cselekvésbe ágyazott tanulási folyamatot
- Gyermek megismerési technikák: Neveltségi szint mérése, DIFER- mérés stb.
- A differenciálás elvének érvényesítése
- Figyelem a gyermek egyéni szükségleteire
- A gyermekek motiválása, aktivizálása
- Konzultálási lehetőségek nevelési kérdésekben: a hatékony családi beszélgetés (fogadó óra)
- Közös feladataink és lehetőségeink a gyermekek tehetségének kibontakoztatásában
- Önértékelés során alkalmazott szülői kérdőívek közös értelmezése
Csoportonként évente legalább két alkalommal előre tervezett szülői értekezletek:
Ssz. |
Csoport neve
|
Tervezett téma |
Időpont |
1. |
Meggyeskert (telephely) |
Beszoktatás, nevelési év programjai, mérő lapok |
2022.09. eleje 2023. 02. eleje |
2. |
Nefelejcs (székhely) |
Difer mérés, iskolakötelezettség, külső programok, fakultatív programok |
2022..09. eleje 2023. 02. eleje |
3. |
Százszorszép (székhely) |
Befogadás menete, hetirend, napirend, gyermeki fejlődést nyomon követő lapok, fakultatív programok |
2022. 09. eleje 2023. 02. eleje |
Célja az intervenciós pedagógiai gyakorlat érvényesítése minden gyermeket érintően legalább félévente egy alkalommal jelenléti vagy online formában, melynek tartalmi alapja a gyermekek folyamatos nyomon követésének írásos (Fejlődési napló/Fejlődésmutató összegző adatlap) és szóbeli tapasztalata. Az egyes csoportokban dolgozó óvodapedagógusok és logopédus fogadó óráinak időpontja – óvodavezetővel történt egyeztetés szerint – a csoportok hirdetőtábláin van kifüggesztve.
6.A pedagógiai munka feltételei
6.1.
Tárgyi, infrastrukturális feltételek |
- Hogyan felel meg az infrastruktúra az intézménynevelési/tanítási struktúrájának, pedagógiai értékeinek, céljainak? – Az intézmény rendszeresen felméri a pedagógiai program megvalósításához szükséges infrastruktúra meglétét, jelzi a hiányokat a fenntartó felé. - Hogyan felel meg az intézményi tárgyi környezet a különleges bánásmódot igénylő gyermekek nevelésének, tanításának? - Milyen az IKT- eszközök kihasználtsága? |
A pedagógiai munka feltételei - Tárgyi feltételek
Az intézmény rendszeresen felméri a pedagógiai program megvalósításához szükséges infrastruktúra meglétét, jelzi a hiányosságokat a fenntartó felé. Igyekszünk szépen, esztétikusan, tisztán tartani az óvoda épületét, és az egyes helyiségeit optimális funkcióit megtalálni, kiaknázni. A külső környezet esztétikáját, törvényi megfelelését biztosítottuk. Törekszünk a balesetmentes, biztonságos környezet kialakítására. A foglalkozási eszközök beszerzése folyamatosan történik, jó minőségű és különleges eszközöket is tudunk vásárolni. Minden ábrázoló tevékenységhez kiváló anyagok állnak a gyerekek rendelkezésére. Törekszünk a nagyon jó minőségű, és a különleges technikák gyakorlásához szükséges kellékek biztosítására.
6.2.
Személyi feltételek |
- Hogyan felel meg a humánerőforrás az intézmény képzési struktúrájának, pedagógiai értékeinek, céljainak? – Az intézmény rendszeresen felméri a szükségleteket, reális képpel rendelkezik a nevelő/ tanító munka humánerőforrás-szükségletéről. – A humánerőforrás szükségletben bekövetkező hiányt, a felmerült problémákat idejében jelzi a fenntartó számára. |
Szemléletmódunkat befolyásoló egyetemes emberi értékek:
Eszmei értékek:
- humanizmus,
- demokratizmus
Erkölcsi-, és interperszonális magatartás értékek:
- az "én" tisztelete,
- a különbözőség, nyitottság, őszinteség, szeretet,
- az udvariasság,
- a család, a haza tisztelete, szeretete,
- felelősség tudat
Kulturális értékek:
- a kultúra iránti érzékenység elfogadása,
- a hagyomány tisztelete,
- a természetes környezet védelme,
- az ember és környezet harmóniája,
- az "élet" tisztelete
Gyermekkép: kiegyensúlyozott, boldog gyermek. A gyermek választ, hogy milyen
tevékenységbe, mikor, kivel kapcsolódik be. A gyermek harmonikus fejlesztését a
néphagyomány-ápolás, a természetóvás gazdag eszközrendszerével segítjük elő.
Az óvónői minta: az óvónő a néphagyományőrző szemlélettel azonosul és így elsajátítja
azokat az ismereteket, készségeket, amelyek a program megvalósításához szükségesek.
Biztonságot áraszt, képes hitelessé tenni önmagát, tudatosan alkalmazza a
metakommunikáció, a „testnyelv” kifejező eszközeit. Kezdeményező, elfogadó a nevelési
folyamatban, követi és tiszteletben tartja az egyes gyerek és a család haladási irányát, ütemét.
Segítségnyújtása egyénre szabott, amit drámapedagógiai szemlélete is segít. Nevelési
tevékenysége tudatos, abban a hagyományőrzés, a családokkal való együttműködés és a
természetszeretet meghatározó szerepet játszik.
Alkotó együttműködés a családokkal: Az óvodában folyó néphagyomány-ápolás hatása a
családok szemléletmódjában tartalmi változásokat idéz elő. Ez megmutatkozik a családok
mindennapjaiban, ünnepnapjaiban, együttműködő, cselekvő részvételükben. Fontos, hogy a
gyermeket körülvevő szűkebb és tágabb környezet (család, óvoda) összhangja
megteremtődjön. Ezáltal az óvodai neveléshez olyan hiteles többletet adunk, amellyel kiegészítjük és teljessé tesszük a gyermeki személyiség kibontakozását. A környezet külsőségeiből fakadó kulturális „szignálok” (jelzések), amelyek az óvodába lépő gyereket, felnőttet fogadják, az óvoda szellemi, emberi kisugárzását erősítik. Ezek a tudatosan kialakított és gondozott környezet jelzéseivé válnak. Ezek a jelzések hiteles alapul szolgálnak a nevelésben zajló kommunikációs folyamatokhoz, segítik az óvoda nevelési programjának elfogadását.
A nevelőtestület megoszlása végzettség szerint:
Főiskola/szakvizsga : Dr. Máténé Csabai Emőke, Buza Tímea
Főiskola: Nagy Bettina, Sára Dóra, Virág Vivien, Ágoston-Nagy Zsuzsanna, Juhászné Krajnyák Dalma
Dajkaképző, érettségi: Boros Fanni, Santhi Bunga Rachman, Csengeri Brigitta
A gyermekek egészségügyi ellátásának biztosítása: gyermekorvos, fogorvos, védőnő
A gyermekek fejlesztését logopédus végzi.
Intézményi feladatterv - pedagógus előmeneteli rendszer
2022/23 nevelési évben intézményünkben nem várható
2022/23 nevelési évben minősítési és tanfelügyeleti eljárásra várhatóan nem kerül sor.
Gyakornokok mentorálása 1 fő gyakornok.
Név/Beosztás |
Hatáskör és feladat |
Csengeri Brigitta |
dajka |
Dr. Máténé Csabai Emőke |
óvodapedagógus |
6.3.
Szervezeti feltételek |
- Milyen szervezeti kultúrája van az intézménynek, milyen szervezetfejlesztési eljárásokat, módszereket alkalmaz? – Az intézmény munkatársai gyűjtik és megosztják a jó tanulásszervezési és pedagógiai gyakorlatokat az intézményen belül és kívül. - Milyen az intézmény hagyományápoló, hagyományteremtő munkája? - Hogyan történik az intézményben a feladatmegosztás, felelősség- és hatáskörmegosztás? - Hogyan történik a munkatársak bevonása a döntés-előkészítésbe (és milyen témákban), valamint a fejlesztésekbe? - Milyen az intézmény innovációs gyakorlata? – Az intézmény lehetőségeket teremt az innovációt és a kreatív gondolkodást ösztönző műhelyfoglalkozásokra, fórumokra. – A legjobb gyakorlatok eredményeinek bemutatására, követésére, alkalmazására nyitott a testület és az intézményvezetés |
Humán erőforrás fejlesztése
- Gyakornokok mentorálása
Ssz. |
Gyakornok |
Gyakornoki idő |
Mentor |
Gyakornoki vizsga várható időpontja |
1. |
Sára Dóra |
2022. 05. 01. – 2024. 05. 01. |
Nagy Bettina |
2024 tavasz |
7. A Kormány és az oktatásért felelős miniszter által kiadott az Óvodai nevelés országos alapprogramban megfogalmazott elvárásoknak és a pedagógiai programban megfogalmazott céloknak való megfelelés
- Hogyan jelennek meg a Kormány és az oktatásért felelős miniszter által kiadott Óvodai nevelés országos alapprogram céljai a pedagógiai programban? – Az intézmény folyamatosan nyomon követi a pedagógiai programjában foglaltak megvalósulását – A tervek nyilvánossága biztosított. - Hogyan történik a pedagógiai programban szereplő kiemelt stratégiai célok racionalizálása, megvalósítása? |
Pedagógiai gyakorlati munkánk során kiemelten fókuszálunk az Óvodai nevelés országos alapprogramjának alábbi „üzeneteire”:
Az egészséges életmódra nevelés, az egészséges életvitel igényének alakítása, a gyermek testi fejlődésének elősegítése ebben az életkorban kiemelt jelentőségű. Ezen belül az óvodai nevelés feladata:
- a gyermek gondozása, testi szükségleteinek, mozgásigényének kielégítése;
- a harmonikus, összerendezett mozgás fejlődésének elősegítése;
- a gyermeki testi képességek fejlődésének segí