2. SZEMÉLYISÉG- ÉS KÖZÖSSÉGFEJLESZTÉS
2.1. Személyiségfejlesztés
|
- Hogyan valósulnak meg a pedagógiai programban rögzített személyiségfejlesztési feladatok? - Hogyan fejlesztik az egyes gyermekek személyes és szociális képességeit (különös tekintettel a kiemelt figyelmet igénylő gyermekekre)? - Hogyan történik a gyermekek szociális hátrányainak enyhítése? - Az intézmény vezetése és érintett óvodapedagógusa információkkal rendelkezik minden gyermek szociális helyzetéről. - Hogyan támogatják az önálló tanulást, hogyan tanítják a tanulást? - Hogyan történik a gyermekek egészséges és környezettudatos életmódra nevelése?
|
A terület összegző értékelése A beírt aktív gyermeklétszám 15 fővel haladta meg az előző nevelési év hasonló időszakának létszámát. Óvodai szinten egyértelműen növekvő tendenciát mutat azoknak a gyermekeknek a száma, akiknél nevelési, vagy viselkedési problémák tapasztalhatók.Külön figyelmet fordítunk a tartósan beteg gyermekek étkezésére is. |
Intézményi adatbázis
Ssz. |
A nevelési-fejlesztési folyamatok alapadatai |
Székhely |
Telephely |
ÖSSZ. |
Tervezett tevékenységek, intézkedések, feladatok felsorolása Megjegyzés |
Beírt gyermekek |
47 |
25 |
71 |
Óvodapedagógusok: - Gyermekek adatainak pontos megjelenítése és vezetése az óvodai dokumentumokban. - Precíz adatkezelés. |
|
Óvodai jogviszonyt szüneteltető gyermek |
0 |
0 |
0 |
Intézményvezető: - Adminisztráció, kapcsolattartás |
|
Szülői nyilatkozat alapján térítésmentesen étkezők |
0 |
0 |
0 |
Óvodapedagógusok: - megbeszélés, adategyeztetés. - szülői nyilatkozatok begyűjtése |
|
Beilleszkedési magatartási, tanulási zavarral küzdő gyermek |
0 |
0 |
0 |
Óvodapedagógusok: - Felülvizsgálati időpont figyelemmel kísérése. - Szakvélemény elkészítése. - Szakemberekkel és szülőkkel való szoros kapcsolattartás, együttműködés. - Fejlesztési terv készítése, szülőkkel és a fejlesztőkkel való konzultációk. |
|
Írásban jelzést tettünk a Gyermekjóléti Szolg. irányába. |
0 |
0 |
0 |
Óvodapedagógusok: - Kapcsolatfelvétel a szociális segítővel - Kapcsolatfelvétel a Gyermekjóléti Szolgálattal |
|
Jelzést tettünk a szociális segítő irányába |
0 |
0 |
0 |
Óvodapedagógusok: - Kapcsolatfelvétel a szociális segítővel - Esetmegbeszélés |
|
Speciális étrendet igénylő gyermek |
0 |
0 |
0 |
Óvodapedagógusok: - Orvosi igazolás beszerzése a szülőtől. - A speciális étkezés okait, formáját, módját megtudjuk, rögzítjük. - A csoportszobában az érintett gyerekek speciális étkezéseinek okait tartalmazó leírás elhelyezése a csoportban feladatot ellátó felnőttek számára. |
|
|
Jogszabályi háttér:37/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet a közétkeztetésre vonatkozó táplálkozás-egészségügyi előírásokról. |
||||
Allergiával küzdő gyermek |
0 |
0 |
0 |
- Új GDPR tartalom ismertetése a szülők felé, elfogadtatása, kezelése |
|
Intézményünkben szeptember hónapban került sor a képzésekre. Oktató anyagok – Segítő tartalmak - Tények az anafilaxiáról: - Allergia az iskolában: Anaphylaxia - www.epipen.co.hu videó (angolul, magyar felirattal) |
Ajánlott szakmai tartalmak a nevelési év kiemelt pedagógiai céljai és feladatai megvalósításához:
- DIFER programcsomag: https://www.edu.u-szeged.hu/difer/?pid=bemutatas
Feladatok a 3 éves gyermekek logopédiai szűrővizsgálatával kapcsolatosan
- A KOFA - korai nyelvi fejlődés vizsgálatát a logopédus irányítja és értékeli, az eredményeket fogadóórán csatolja vissza a szülők számára
- KOFA-3 szülői kérdőív tanulmányozása, az érintett gyermekek fokozott megfigyelése
- a logopédus bevonásával minden érintett szülő tájékoztatása
- szükség és igény szerint a KOFA-3 szülői kérdőív kitöltéséhet tevőleges segítség nyújtása
Logopédiai ellátás: az óvoda épületében történik (székhely), EGYMI (telephely)
Gyermekvédelmi feladatok ellátása
Gyermekvédelmi felelősök:
Székhely/telephelyek |
Gyermekvédelmi koordinátorok |
Székhely |
T.-Sz. Cs. |
Telephely |
Dr. M. Cs. E. |
Célok:
- Eredményes, konfliktusmentes család-óvoda kapcsolat erősítése
- A családok tiszteletben tartásával a családi nevelés erősítése a rászorulók körében
- A gyermekvédelmi tevékenység összehangolása az óvodapedagógusok között.
- Szoros kapcsolat kialakítása a közvetlenül, vagy látens módon segítséget kérő családokkal
- Együttműködés fejlesztése a gyermekvédelemben partner társszervekkel
Feladatok:
- A prevenció, a gyermekek hátrányos helyzetének csökkentése, a veszélyeztetettség kialakulásának megelőzése érdekében segítségnyújtás, valamint együttműködés a különböző intézményekkel és szakemberekkel
- Hatékony és eredményes kapcsolat kialakítás és ápolás támogatása: Telephelyi szinten az együttműködés koordinálása a szociális segítővel
- A szociális segítő hatékony bevonása a munkaközösség munkájába
- Szükség szerint esetmegbeszélések összehívásának kezdeményezése, szervezése
Munkánk során figyelembe vesszük:
- a differenciált fejlesztés lehetőségeit a hátrányos helyzetű, és a nehezebben kezelhető gyermekek számára,
- a gyermekvédelmi feladatok ellátását a Pedagógiai Programban részletezett kompetenciaszintek betartásával végezzük,
- érzékenyen reagálunk a társadalmi-gazdasági változások családokat érő hatásaira
Működési rendje
- A felelősök szükség és igény szerint tartanak kapcsolatot a szociális segítővel, az óvodapszichológussal, gyógypedagógussal és egymással.
A gyermekvédelmi tevékenységet szabályozó és támogató jogszabályi háttér és a feladatellátást segítő egyéb tartalmak:
Jogszabályi kiemelések: A nevelési-oktatási intézmény közreműködik a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzésében és megszüntetésében, ennek során együttműködik a gyermekjóléti szolgálattal, a gyermekjogi képviselővel, valamint a gyermekvédelmi rendszerhez kapcsolódó feladatot ellátó más személyekkel, intézményekkel és hatóságokkal. (20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 129. §(2) bek.)
A pedagógust, a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottat, továbbá azt, aki közreműködik a gyermek felügyeletének az ellátásában, hivatásánál fogva harmadik személyekkel szemben titoktartási kötelezettség terheli a gyermekkel, a tanulóval és családjával kapcsolatos minden olyan tényt, adatot, információt illetően, amelyről a gyermekkel, tanulóval, szülővel való kapcsolattartás során szerzett tudomást. E kötelezettség a foglalkoztatási jogviszony megszűnése után is határidő nélkül fennmarad. A titoktartási kötelezettség nem terjed ki a nevelőtestület tagjainak egymás közti, valamint a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjaival történő, a gyermek fejlődésével összefüggő megbeszélésre (Ktv.42. § (1) bek.) |
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 1997.évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
- 1998. évi LXXXIV. törvény a családok támogatásáról
- 15/2013. (II.26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről
A gyermekvédelmi feladatellátást támogató segédanyagok:
- Vajda Zsolt: Szülői csoportok az óvodában és azon kívül - Instant módszertan
Az óvoda szociális segítőinek támogatásával igény és szükség szerint ESETMEGBESZÉLŐ KÖR működtetésével kívánjuk támogatni a gyermekvédelmi helyzetek megfelelő kezelését, a családokat és az óvodapedagógusokat.
2.2. Közösségfejlesztés
|
- Hogyan segíti az intézmény a gyermekek együttműködését? - Az intézmény közösségépítő tevékenységei hogyan, milyen keretek között valósulnak meg? - A szülők a megfelelő kereteken belül részt vesznek a közösségfejlesztésben. |
Intézményi szintű óvodai ünnepek és egyéb programok tervezett tartalmai és időpontjai
Ssz. |
Jeles napok, hagyományok, kulturális programok |
Székhely |
Telephely |
Szeptember
|
Kresz-nap, Népmese napja |
Kresz-nap, Népmese napja |
|
Október
|
Állatok világnapja, Szüreti mulatság |
Állatok világnapja, Szüreti mulatság |
|
November
|
Márton-nap, Halloween |
Márton-nap, Halloween |
|
December
|
Mikulás, Adventi készülődés, Karácsony |
Mikulás, Adventi készülődés, Karácsony |
|
Január
|
Sünóra |
Sünóra |
|
Február
|
Farsang |
Farsang |
|
Március
|
Március 15. nemzeti jelképeink, Víz világnapja |
Március 15. nemzeti jelképeink, Víz világnapja |
|
Április
|
Húsvéti előkészületek, tavaszi verselés, Föld Napja |
Húsvéti előkészületek, tavaszi verselés, Föld Napja |
|
Május
|
Anyák napja, Madarak és Fák napja |
Anyák napja, Madarak és Fák napja |
|
Június
|
Gyermeknap, Környezetvédelmi világnap |
Gyermeknap, Környezetvédelmi világnap |
|
Július |
Évzáró, Nyári tematikus hetek |
Évzáró, Nyári tematikus hetek |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Pedagógiai munkával összefüggő eredmények
- Milyen eredményességi mutatókat tartanak nyilván az intézményben? - Nyilvántartják és elemzik az intézményi eredményeket: - helyben szokásos megfigyelésen, elégedettségmérés eredményei (szülő, óvodapedagógus, pedagógiai munkát segítők) - Milyen szervezeti eredményeket tud felmutatni az intézmény? - Hogyan hasznosítják a belső és külső mérési eredményeket? - Hogyan kísérik figyelemmel a gyermekek iskolába lépését, tanulási útját? |
Feladatok:
Kiemelt figyelem az iskolakezdéshez szükséges készség és képességek fejlesztésére
- A sikeres iskolakezdésre való felkészítés során
- Partneri igény és elégedettség eredményeinek szinten tartása, fokozása → aktuális mérések lebonyolítása, értékelése, az eredmények visszacsatolása, valamint a pedagógia folyamataiba történő tudatos beépítése
4. Belső kapcsolatok, együttműködés, kommunikáció
- Milyen pedagógus szakmai közösségek működnek az intézményben, melyek a fő tevékenységeik? - Az óvodapedagógusok szakmai csoportjai maguk alakítják ki működési körüket, önálló munkaterv szerint dolgoznak. A munkatervüket az intézményi célok figyelembevételével határozzák meg. - Hogyan történik a belső tudásmegosztás az intézményben? - Hogyan történik az információátadás az intézményben? - Az intézmény munkatársai számára biztosított a munkájukhoz szükséges információkhoz és ismeretekhez való hozzáférés. |
NEVELŐTESTÜLETI TANÁCSKOZÁSOK -
időpontjai és felhasználásuk – intézményi szint
.
Ssz. |
A tanácskozás tartalma |
Időpont |
Megjegyzés |
- ÚJ TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉSI RENDSZER jogszabályok alapján történő értelmezése és alkalmazása a gyakorlatban, illetve értékelési időszak kezdete - DIFER tapasztalatai – gyakorlati alkalmazás intézményi tapasztalatai |
2024. 09. 05. |
|
|
- Teljesítményértékelési időszak lezárása 2025.07.15-ig - Munkatervi tartalmak: mérési eredmények értékelése - Éves Beszámoló nevelőtestületi előkészítése - A 2025-2026. nevelési év előkészítése |
2025. 06. 27. |
|
|
- OviKréta gyakorlati alkalmazása, nehézségei - ÚJ TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉSI RENDSZER tapasztalatainak megosztása, előnyei-hátrányai |
2025. 06. 27. |
|
Munkatársi értekezletek
Ssz. |
Felhasználás tárgya |
Időpont |
Érintettek |
1. |
Nevelési év nyitó és záró értekezlet |
09. 13. és 06.30. |
Teljes dolgozói kör |
2. |
Székhely/telephelyi munkatársi értekezletek |
Igény szerinti szervezés |
Igazgató/helyettes/operatív igazgató |
Igazgató/helyettes és helyettes tervei
Elsődleges cél: Jogszerű működés biztosításával a kiegyensúlyozott és nyugodt, a pedagógiai és szervezési feladatok intézményi szintű koordinálása, biztosítása.
Ssz. |
Téma |
időpont |
Megjegyzés |
- Online és telefonon történő megbeszélések, egyeztetések:
|
09.02.- től 09.30-ig |
|
|
- Éves Munkaterv véglegesítése
- Jogszabályi kötelezettségek:
. |
10.02. |
- Pályakezdő gyakornok kollégák szakmai megsegítése - A szakmai fejlődést támogató mentor - gyakornok együttműködési gyakorlat - A mentori kompetenciák fejlesztése
|
|
- Jogszabályi változásokból eredő kötelezettségek → Szabályozó dokumentumok módosításainak előkészítése: SZMSZ, Iratkezelési Szabályzat - Mit tehetünk a kollégák mentális egészsége érdekében? -ötletelés, jó gyakorlatok átadása. - Gyakornokok magas színvonalú mentorálással. - A lehetőségek vezetői szinten történő átgondolása, rendszer kidolgozása. - Személyre szabott éves teljesítmény célok kiértékelésének az előkészítése |
11.06. |
Felkészülést igényel:
- Javaslatok összegyűjtése
- Mentori feladatot vállaló kollégák - Javaslatok a professzionális felkészítésre |
|
- Szülők elégedettsége: Fejlettség állapot + Pedagógus hozzáadott érték mérés eredményeinek áttekintése - Személyre szabott éves teljesítmény célok kiértékelés megkezdése |
03.04. |
|
|
- Éves beszámoló előkészítése |
04.08. |
|
|
- A 2024-2025. Éves beszámoló vezetői reflexiói - A 2025-2026. nevelési év előkészítése - Nevelőtestületi tanácskozás előkészítése (06.28.) |
06.03. |
|
|
- A 2025-2026. nevelési év előkészítése - Előzetes értékelési javaslat elkészítése, az érintett személynek elküldése, illetve az értékelést megelőző megbeszélés tartása. - A véglegesített pontszámot és a teljesítményszintet rögzíteni kell a TÉR-ben, melyet elektronikus dokumentumként a TÉR-en keresztül kézbesíteni kell az értékelt személynek. - Igazgató/helyettes a teljesítményszint megállapítást követően az erre vonatkozó BM rendelet értelmében jár el. (18/2024. BM rendelet 7. §;) |
07.01.-08.31. |
|
A mentorálás bevezető szakaszában a mentori támogató rendszer három területe:
- Az óvoda pedagógiai célkitűzéseinek megismerése, gyakorlati megvalósítása
- A munkakörhöz kapcsolódó követelmények ismerete
- Bevonódás biztosítása az óvoda különböző szakmai tevékenységeibe
- Általános követelmények: a működési dokumentumok és jogszabályi rendelkezések megfelelő értelmezése
- Bevonódás biztosítása az óvoda közösségi tevékenységeibe
A segítő mentor feladatai:
- Feladatait a kötött munkaidőnek neveléssel-oktatással le nem kötött részében látja el.
- Segíti a gyakornokot a szervezetbe történő beilleszkedésben és a pedagógiai-, módszertani feladatok gyakorlati megvalósításában.
- Legalább félévente írásban értékeli a gyakornok tevékenységét, és az értékelést átadja az intézményvezetőnek és a gyakornoknak.
- Támogatja a gyakornokot az általa ellátott pedagógus-munkakörrel kapcsolatos tevékenységében:
A gyakornok kötelezettsége:
- a legteljesebb mértékben együttműködik a mentorral,
- a szakmai követelmények teljesítéséhez szükséges ismereteket megszerzi,
- gyakornoki feladatainak teljesítésével kapcsolatban felmerülő akadályoztatásáról mentorát, az intézményvezetőt azonnal értesíti,
- részt vesz a nevelőtestület munkájában,
- a munkaköréhez kapcsolódó feladatokat elvégzi,
- a kötött munkaidőnek neveléssel-oktatással le nem kötött részében felkészül a minősítő vizsgára;
- a pedagógusokkal szembeni belső elvárás rend szerint naponta felkészül
Pedagógiai portfolió feltöltés és Minősítő vizsgára/eljárásra való felkészítés támogatása
Székhely |
Mentorált neve |
Mentorálás tárgya |
Felkészítő foglalkozás időpontja |
Mentor neve |
Ellenőrzés/vizsga/ eljárás, esemény várható időpontja |
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ONLINE KAPCSOLATTARTÁS
Az intézmény valamennyi dolgozója rendelkezik email címmel, mely a belső, és a szakmai tartalmakkal bíró külső levelezések egyik színtere.
Munkáltatói tájékoztatás: Az információ átadás (munkáltatói tartalmak E-ügyintézés vonatkozásában) elvárt felülete (jogviszony kialakulását követően 15 napon belül –Púétv. 20. § (7)kötelező lesz a jövőben az ügyfélkapu. Javasolt az ügyfélkapuk meglétére, létrehozására intézményi szinten gondot fordítani: Határidő: 2024. július 1. Egyes munkáltatói jognyilatkozatok elektronikus okiratként történő kézbesítése, ügyfélkapu megnyitásának kötelezettsége [Púétv. 156. § (4) bek., 160. § (10) bek., 20. § (5)-(10) bek.]
Az óvodavezetés tagjai közötti online kapcsolattartási formák
Székhely és telephely |
Telefon (x) |
(x) |
Értekezletek és csoportos megbeszélések |
Egyéb, éspedig |
|
Online szervezés esetén |
Időpont |
||||
x |
x |
Pl. Facebook Messenger
|
Igény és szükség szerint |
Alkalomszerű |
Online kapcsolattartási formák a kollégákkal – Telephelyi szint
Székhely és telephely |
Telefon (x) |
(x) |
Értekezletek és csoportos megbeszélések |
Egyéb, éspedig: |
|
Alkalmazás |
Időpont (gyakoriság, nap, óra) |
|
|||
3530 Miskolc, Meggyesalja utca 30. |
x |
x |
Pl. Facebook Messenger
|
Feladatfüggő, Folyamatosan |
|
5. Az intézmény külső kapcsolatai
- Melyek az intézmény legfontosabb partnerei? - Mi az egyes partneri kapcsolatok tartalma? - Hogyan kapnak tájékoztatást a partnerek az intézmény eredményeiről? - Az intézmény a helyben szokásos módon tájékoztatja külső partnereit (az információátadás szóbeli, digitális vagy papíralapú). - A partnerek tájékoztatását és véleményezési lehetőségeinek biztosítását folyamatosan felülvizsgálják, visszacsatolják és fejlesztik. - Hogyan vesz részt az intézmény a közéletben (települési szint, járási/tankerületi szint, megyei szint, országos szint)? - |
AZ ÓVODA KAPCSOLATAI
Család-óvoda kapcsolata
1. |
Értékelés – Tervezés: - A 2024/2025. nevelési év Munkaterve |
Online tájékoztatás 10.10. |
2. |
Konzultáció a szülők képviselőével |
szervezés alatt |
A Szülői Közösség tagjának neve és elérhetősége az Adatvédelmi Törvény és a jelenlegi belső szabályozásunk értelmében, a Munkatervben – mely nyilvános dokumentum – nem szerepel, azonban igény szerint az érintett óvodapedagógusok által elérhető.
A szülői értekezletek időpontja 16:30 óra, az ettől eltérő időpontot az óvodapedagógusok 7 nappal korábban jelzik.
Intézményi szintű réteg- szülői értekezlet
Ssz. |
Téma |
Helyszínek és időpontok |
Felelős |
1. |
Bölcsődéből óvodába - Tájékoztató szülői értekezlet a 2024. szeptember 2-től óvodai felvételt nyert gyermekek szülei számára |
Százszorszép csoport 2024. 09. |
T-Sz. Cs. |
2. |
Óvodás a gyermekem - Tájékoztató szülői értekezlet a már hozzánk járó gyermekek szülei számára |
Nefelejcs csoport 2024. 09. |
T-Sz. Cs. |
3. |
Évindító szülői értekezlet |
Meggyes csoport 2024. 09. |
Dr. M. Cs. E. |
Szülői értekezletek - Szülői értekezletek a csoportokban
A csoportszintű szülői értekezletek időpontja általában 16:30 óra, az ettől eltérő időpontot az óvodapedagógusok jelzik. Alkalmazkodva a családok napirendjéhez és esti teendőihez, a szülői értekezletek időtartama – lehetőség szerint – ne haladják meg a 17:30 órát.
Elvárás minden óvodapedagógustól a szülők tájékoztatása az alábbi területeken/témákban:
- Csoportprofil ismertetése
- Az óvodai élet napirendje
- Módosított szabályozó dokumentumok szülőket érintő tartalmainak közös értelmezése.
- Allergiával küzdő gyermekek: Az Adrenalin injekció megfelelő tárolás mellett rendelkezésre áll.
- Feladataink a 3 éves gyermekek logopédiai szűrővizsgálatával (kérdőíves felmérés a szülők körében) kapcsolatosan
- Az intézményi önértékelés előkészítése – szülőket érintő tartalmak ismertetése, a szülői kérdőívek bemutatása
- Védőnő bevonásával a szűrővizsgálatok eredményessé tétele
- A szociális segítő tevékenységének bemutatása
- Házirend ismertetése, felelevenítése a kritikus pontok mentén
- Korcsoporttól függetlenül: A fejlődés várható jellemzői az óvodáskor végére (ahová együtt kell eljuttatnunk a gyermekeket)
- A nevelési év kiemelt intézményi céljai és feladatai
- Az adott csoportot érintő éves nevelési és tanulási terv ismertetése a családbevonás lehetséges tartalmainak kiemelésével
- Az együttműködés, ezen belül a jelenléti vagy online formákban történő információ áramlás kialakítása és gyakorlata
- Korcsoporttól függetlenül, már a legelső, és minden további szülői értekezleten kerüljön feldolgozásra az iskolai életre történő alkalmasság témakör
- A takarékos és környezettudatos nevelés óvodai tartalmai, együtt a családokkal: Mit tesz az óvoda és mit tehet a család ennek érdekében.
- Adatvédelemmel kapcsolatos szabályok ismertetése
- Minden, a szülőket érintő tartalom ismertetése
Javasolt tartalmak:
- Együtt a családdal – A család-óvoda kapcsolata
- A szabad játék kitüntetett szerepének jelentősége
- A cselekvésbe ágyazott tanulási folyamatot
- A sikeres iskolakezdés kritériumai
- Gyermek megismerési technikák: Szociális kompetenciák (neveltségi szint) mérése, DIFER- mérés stb.
- A differenciálás elvének érvényesítése
- Figyelem a gyermek egyéni szükségleteire
- A gyermekek motiválása, aktivizálása
- Társas kapcsolatok, konfliktuskezelés, elfogadás
- A játékba ágyazott tanulás, tapasztalatszerzés
- A beszoktatás, befogadás tapasztalatai, szokások, szabályok a csoportban, egészséges életmód kialakítása
- A játék és a mese hatása a gyermeki személyiség fejlődésére
- A napirend fontossága a biztonságérzet kialakítása érdekében
- Ünnepek, jeles napok, óvodai programok,
- Konzultálási lehetőségek nevelési kérdésekben: a hatékony családi beszélgetés (fogadó óra)
Az óvodapedagógusok fogadó órái – Családi beszélgetések
Célja az intervenciós pedagógiai gyakorlat érvényesítése minden gyermeket érintően legalább félévente egy alkalommal, melynek tartalmi alapja a gyermekek folyamatos nyomon követésének írásos dokumentációja (Fejlődési napló/Fejlődésmutató összegző adatlap), és az óvodapedagógusok szóbeli tapasztalatai.
Szervezés módja: Jelenléti vagy online
Célja az intervenciós pedagógiai gyakorlat érvényesítése minden gyermeket érintően legalább félévente egy alkalommal, melynek tartalmi alapja a gyermekek folyamatos nyomon követésének írásos (Fejlődési napló) és szóbeli tapasztalata.
Kapcsolattartás társintézményekkel
- Bölcsőde: Kialakult gyakorlat szerinti kapcsolattartás, Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat
- Iskolákkal: Kapcsolatfelvétel és új kapcsolattartási forma kialakítása
- Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központtal
Cél - Feladat
→ A kialakult eddigi közös munkakapcsolat fokozása
→ A szociális segítő szolgáltatásra való igények megfelelő érvényesítése
- A Fenntartóval való kapcsolattartás: igazgató/helyettes személyes és online kapcsolattartása a kialakult gyakorlat szerint.
- Egyéb kapcsolatok: Főzőkonyhával, szolgáltatókkal
6. A pedagógiai munka feltételei
6.1. Tárgyi, infrastrukturális feltételek |
- Hogyan felel meg az infrastruktúra az intézménynevelési/tanítási struktúrájának, pedagógiai értékeinek, céljainak? - Az intézmény rendszeresen felméri a pedagógiai program megvalósításához szükséges infrastruktúra meglétét, jelzi a hiányokat a fenntartó felé. - Hogyan felel meg az intézményi tárgyi környezet a különleges bánásmódot igénylő gyermekek nevelésének, tanításának? - Milyen az IKT- eszközök kihasználtsága? |
A pedagógiai munka feltételei - Tárgyi feltételek
SWOT analízis
ERŐSSÉGEK - felújított, modern környezet - IKT eszközök megléte - anyagbeszerzés szükség szerint lehetséges - gazdag eszköztár |
GYENGESÉGEK - az eszközök biztonságos és megfelelő használata - megfelelő tárolás |
LEHETŐSÉGEK - pályázatok - kapcsolatok más intézményekkel
|
VESZÉLYEK - gazdasági helyzet - rezsiárak |
6.2. Személyi feltételek |
- Hogyan felel meg a humánerőforrás az intézmény képzési struktúrájának, pedagógiai értékeinek, céljainak? - Az intézmény rendszeresen felméri a szükségleteket, reális képpel rendelkezik a nevelő/ tanító munka humánerőforrás-szükségletéről. - A humánerőforrás szükségletben bekövetkező hiányt, a felmerült problémákat idejében jelzi a fenntartó számára. |
A pedagógiai munka feltételei – Humán erőforrás
ERŐSSÉGEK - Nyitottság innovatív megoldások, ötletek felé a fiatal kollégák részéről - Online dokumentációk készítésére való kompetenciák megléte (a kollektíva fiatalabb tagjai) - Gyermekközpontúság, jól felkészült szakemberek - Szakszerű asszisztensi támogatás - dokumentáció naprakész vezetése |
GYENGESÉGEK - határidők betartása
|
LEHETŐSÉGEK - Főiskolai hallgató mentorálása, hospitálási lehetőségek vállalása |
VESZÉLYEK - pedagógushiány |
HUMÁN ERŐFORRÁS BIZTOSÍTÁSA – CSOPORTBEOSZTÁSOK (változó)
Ssz. |
Csoport neve és korcsoport
|
Lét- szám |
Óvodapedagógus |
Pedagógiai asszisztens |
Dajka |
Százszorszép csoport (székhely) |
3 |
1,5 (2) |
0 (1) |
1 |
|
Nefelejcs csoport (székhely) |
4 |
1,5 (2) |
1 |
1 |
|
Meggyes csoport (telephely) |
3 |
2 |
0 |
1 |
|
Összesen |
10 |
6 |
1 |
3 |
A pedagógiai munkát és működést segítő további munkatársak:
Beosztás |
munkavégzés helye |
Konyhai kisegítő |
székhely-telephely |
Gazdasági ügyintéző |
székhely |
Intézményi maximális álláshelyek
száma (módosításig): 11,25 + 2 fő megbízási szerződés alapján
igazgató igazgatóhelyettes, miniszteri egyetértést követően 1 fő
igazgatóhelyettes óvodapedagógus 1 fő
operatív igazgató megbízási szerződés alapján 1 fő
óvodapedagógus csoportonként 1,5-2 (ebből 1 álláshelyen igazgató 10 órában, valamint igazgatóhelyettes 24 órában)
dajka csoportonként 1
pedagógiai asszisztens 3 csoportonként 1 - illetve óvodapedagógus hiány esetén határozott időtartamú kinevezéssel további pedagógiai asszisztensek nevezhetőek ki óvodapedagógus álláshely betöltésére
konyhai dolgozó összesen 1,9 székhely-telephely (munkaszerződés 0,9 fő, megbízási szerződés 1 fő)
gazdasági ügyintéző 0,2
Munka-, és tűzvédelmi oktatás:
Székhely |
Telephely |
T-Sz. Cs. 2024. 09. |
Dr. M. Cs. E. 2024. 09. |
7. A Kormány és az oktatásért felelős miniszter által kiadott az Óvodai nevelés országos alapprogramban megfogalmazott elvárásoknak és a pedagógiai programban megfogalmazott céloknak való megfelelés
- Hogyan jelennek meg a Kormány és az oktatásért felelős miniszter által kiadott Óvodai nevelés országos alapprogram céljai a pedagógiai programban? - Az intézmény folyamatosan nyomon követi a pedagógiai programjában foglaltak megvalósulását - A tervek nyilvánossága biztosított. - Hogyan történik a pedagógiai programban szereplő kiemelt stratégiai célok operacionalizálása, megvalósítása?
|
Pedagógiai gyakorlati munkánk során kiemelten fókuszálunk az Óvodai nevelés országos alapprogramjának alábbi „üzeneteire”:
Az egészséges életmód alakítása
Az egészséges életmódra nevelés, az egészséges életvitel igényének alakítása, a gyermek testi fejlődésének elősegítése ebben az életkorban kiemelt jelentőségű. Ezen belül az óvodai nevelés feladata:
- a gyermek gondozása, testi szükségleteinek, mozgásigényének kielégítése;
- a harmonikus, összerendezett mozgás fejlődésének elősegítése;
- a gyermeki testi képességek fejlődésének segítése;
- a gyermek egészségének védelme, edzése, óvása, megőrzése;
- az egészséges életmód, a testápolás, a tisztálkodás, az étkezés, különösen a magas cukortartalmú ételek és italok, a magas só- és telítetlen zsírtartalmú ételek fogyasztásának csökkentése, a zöldségek és gyümölcsök, illetve tejtermékek fogyasztásának ösztönzése, a fogmosás, az öltözködés, a pihenés, a betegségmegelőzés és az egészségmegőrzés szokásainak alakítása;
- a gyermek fejlődéséhez és fejlesztéséhez szükséges egészséges és biztonságos környezet biztosítása;
- a környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása, a környezettudatos magatartás megalapozása;
- megfelelő szakemberek bevonásával – a szülővel, az óvodapedagógussal együttműködve speciális gondozó, prevenciós és korrekciós testi, lelki nevelési feladatok ellátása
Az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált közösségi nevelés
1. Az óvodáskorú gyermek egyik jellemző sajátossága a magatartásának érzelmi vezéreltsége.Elengedhetetlen, hogy a gyermeket az óvodában érzelmi biztonság, állandó értékrend, derűs, kiegyensúlyozott, szeretetteljes légkör vegye körül. Mindezért szükséges, hogy
- a gyermeket már az óvodába lépéskor kedvező érzelmi hatások érjék;
- az óvoda alkalmazottai és a gyermek, a gyermekek, valamint az óvodai alkalmazottak közötti kapcsolatot pozitív attitűd, érzelmi töltés jellemezze;
- az óvoda egyszerre segítse a gyermek erkölcsi, szociális érzékenységének fejlődését, éntudatának alakulását, és engedjen teret önkifejező törekvéseinek;
- az óvoda nevelje a gyermeket annak elfogadására, megértésére, hogy az emberek különböznek egymástól.
2. A szocializáció szempontjából meghatározó a közös élményeken alapuló tevékenységek gyakorlása, a gyermek erkölcsi tulajdonságainak (mint például: az együttérzés, a segítőkészség, az önzetlenség, a figyelmesség) és akaratának (ezen belül: önállóságának, önfegyelmének, kitartásának, feladattudatának, szabálytudatának), szokás- és normarendszerének megalapozása.
3. Az óvoda a gyermek nyitottságára épít, és ahhoz segíti a gyermeket, hogy megismerje szűkebb és tágabb környezetét, amely a nemzeti identitástudat, a keresztény kulturális értékek, a hazaszeretet, a szülőföldhöz és családhoz való kötődés alapja, hogy rá tudjon csodálkozni a természetben, az emberi környezetben megmutatkozó jóra és szépre, mindazok megbecsülésére.
4. A gyermeki magatartás alakulása szempontjából az óvodapedagógus, az óvoda valamennyi alkalmazottjának kommunikációja, bánásmódja és viselkedése modellértékű szerepet tölt be.
5. A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek esetében szükség szerint különösen jelentős az óvoda együttműködő szerepe az ágazati jogszabályokban meghatározott speciális felkészültséggel rendelkező szakemberekkel.
Személyi feltételek
1. Az óvodában a nevelőmunka középpontjában a gyermek áll.
2. Az óvodában a nevelőmunka kulcsszereplője az óvodapedagógus, akinek személyisége meghatározó a gyermek számára. Jelenléte a nevelés egész időtartamában fontos feltétele az óvodai nevelésnek. Az óvodapedagógus elfogadó, segítő, támogató attitűdje modellt, mintát jelent a gyermek számára.
3. Az óvodapedagógusi tevékenységnek és az óvoda működését segítő nem pedagógus alkalmazottak összehangolt munkájának hozzá kell járulnia az óvodai nevelés eredményességéhez.
4. A sajátos nevelési igényű gyermek fejlesztése speciálisan képzett szakember közreműködését igényli.
5. A nemzetiséghez tartozó gyermekeket is nevelő óvodában dolgozóknak feladatuk, hogy megvalósítsák a nemzetiségi óvodai nevelés célkitűzéseit.
6. A migráns gyermekeket is nevelő óvodában dolgozóknak feladatuk lehetőséget teremteni ahhoz, hogy a gyermekek megismerhessék egymás kultúráját, anyanyelvét.
8. Nem várt feladatok a nevelési év folyamán – Jegyzetek a nevelési év során
|
|
§ A munkaterv jogszabályi háttere §
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról
Érvényességi rendelkezés
LEGITIMÁCIÓS ZÁRADÉK
I. Készítette a nevelőtestület bevonásával, Tóth-Szolcsányi Csilla az Aranyló Napraforgó Alapítványi Óvoda megbízott igazgatóhelyettese
Kelt: Budapest, 2024. augusztus 25.
Ph.
……………………………………………..
megbízott igazgatóhelyettese
II. Az óvoda munkatervében foglaltakkal kapcsolatosan magasabb jogszabályban biztosított véleményezési jogát korlátozás nélkül gyakorolta és a dokumentumról véleményt alkotott az óvoda nevelőtestülete
Kelt: Budapest, 2024. augusztus 25.
……………………………………………..
Nevelőtestület nevében
III. Az óvodában működő Szülői Szervezet a Munkatervet elektronikus formában megkapta, a dokumentumot az intézmény megbízott igazgatóhelyettese nyilvánosságra hozta:
Kelt: Budapest, 2024. augusztus 25.
……………………………………………..
Szülői Szervezet nevében
IV. Az óvoda Munkatervét 2024. augusztus 30.-án kelt KH/2024.08.30. számú határozatával döntési hatáskörében az óvoda fenntartója (Aranyló Napraforgó Alapítvány) jóváhagyta.
Kelt: Budapest, 2024. augusztus 30.
Ph.
……………………………………………..
kuratóriumi elnök